New times, new schools
Courses of action for the twenty-first century school building according to Mendoza case
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.279Keywords:
school, school building, architecture, education, healthAbstract
Among the important current transformations in education, school building is identified as an effective means to achieve educational update. The proposal is to identify the present needs of Mendoza’s school buildings which are defined according to the new primary school curriculum design as well as health national guidelines for a COVID-19 pandemic context. These needs are addressed taking into account outstanding school building cases grounded on the relationship between pedagogy and architecture. Thus, this work poses courses of action leading to school building adjustments able to deal with present education challenges. School building is approached from different dimensions: space features and their interaction; the relationship between school, city and territory.
Downloads
Metrics
References
Archivision Hirotani Studio (2011, agosto 8). The Leimond Nursery School. ArchDaily. Recuperado de https://www.archdaily.com/156854/the-leimond-nursery-school-archivision-hirotani-studio
Bosch, R. (s.f.). Escuela Vittra Telefonplan. Rosan Bosch. Recuperado de https://rosanbosch.com/es/proyecto/escuela-vittra-telefonplan
Burgos Ruiz, F. (2007). La arquitectura del aula. Nuevas escuelas madrileñas, 1868-1968. Madrid, España: Ayuntamiento de Madrid.
Casinello, F. (1965). Richard J. Neutra. Arquitectura, 1965, 81, 3-18. Recuperado de https://www.coam.org/es/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100-anios/etapa-1959-1973/revista-arquitectura-n81-Septiembre-1965
Cattaneo, D. (2011). Arquitectura y enunciados pedagógicos alternativos. La experiencia argentina en las primeras décadas del siglo XX. Illapa, 8, 97-116. Recuperado de https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/2603/Daniela%20CATTANEO.%20Revista%20ILLAPA%20N%C2%B0%208%2C%202011%2C%20pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cattaneo, D. (2015). La arquitectura escolar moderna como campo de disputa pedagógica. Claves para una relectura de las escuelas primarias de Mendoza en la década de 1930. Registros, 12, 95-114. Recuperado de https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/37
Cattaneo, D. y Espinoza, L. (2018). Arquitectura escolar e historia. Repaso sobre enfoques, problemas y proyectos. (Texto inédito). VIII Encuentro de Docentes e Investigadores en Historia del Diseño, la Arquitectura y la Ciudad. Córdoba, Argentina, 23 y 24 de mayo.
Châtelet, A. M. (Dir.) (2003). L’école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l’Europe du XXe siècle/Open-Air Schools. An educational and architectural venture in twentieth-century Europe. Paris, France: Éditions Recherches.
De Roode, I. y Lefaivre, L (Eds.) (2002). Aldo van Eyck, the playgrounds and the city. Rotterdam, Holanda: NAi Publishers.
Dudek, M. (2000). Architecture of schools and the new learning enviroments. Oxford, England: Architectural Press.
Duque Franco, I. (2015). La cultura como estrategia de transformación y promoción urbana en Bogotá y Medellín. Revista de Geografía Norte Grande, 61, 25-43. DOI: S0718-34022015000200003.
Durá Gúrpide, I. (2013). La construcción de la Escuela Activa en España, 1956-1972 (Tesis doctoral inédita). Pamplona, España: Universidad de Navarra.
Durá Gúrpide, I. (2016). La arquitectura escolar de Martorell, Bohigas y Mackay. El modelo concentrado como oportunidad educativa. Revista de Arquitectura, 18, 71-80. DOI: 10.15581/014.18.71-80.
Durá Gúrpide, I. (2018). Escuelas para todos los niños, los únicos privilegiados. En C. Raffa e I. Hirschegger (Dir.), Proyectos y concreciones. Políticas de estado y obra pública en Mendoza durante el Primer Peronismo (1946-1955) (pp. 137-172). Mendoza, Argentina: UNCUYO. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/11476.
Elemental (2013, diciembre 20). Parque Bicentenario de la Infancia. Plataforma Arquitectura. Recuperado de https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/02-319827/children-s-bicentebnnial-park-elemental
Espinoza, L. (2005). Arquitectura Escolar y Estado moderno. Santa Fe 1900-1943. Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL.
Fernández Enguita, M. (2019, abril 2). Hiperaulas: así es la escuela que desbancará al colegio tradicional. ethic. Recuperado de
https://ethic.es/2019/04/hiperaulas-asi-es-la-escuela-que-desbancara-al-colegio-tradicional/
Fontana, M. P. y Mayorga Cárdenas, M. (2017). ¿Pueden los patios escolares hacer ciudad? Proyecto, progreso, arquitectura, 17, 116-131. DOI: 10.12795/ppa2017i17.08.
Fossatti, M. E. (2013). Edificio escolar, planificación y frontera en el primer peronismo. Historia y Frontera, 1.
Franklin, G. F. (2015). England's Schools 1962-88: A Thematic Study. Portsmouth, England: Historic England Publishing.
Freire, H. (Coord.). (2020). Patios vivos para renaturalizar la escuela. Barcelona, España: Octaedro Editorial.
García Serrano, P., Leal Laredo P. y Urda Peña, L. (2017). MICOS: Guía de Diseño de Entornos Escolares. Madrid, España: Ayuntamiento de Madrid. Recuperado de:
https://www.madridsalud.es/pdf/guia_diseno_entornos_escolares_opt.pdf
GD Architectes (s.f.). Les Chatons école enfantine. GD Architectes (website). Recuperado de https://gd-archi.ch/projet/les-chatons/.
Grementieri, F. y Shmidt, C. (2010). Arquitectura, educación y patrimonio. Argentina 1600-1975. Buenos Aires, Argentina: Pamplatina.
Guterres, A. (2020, agosto 3). Construir hoy el futuro de la educación. Canal de Youtube de Naciones Unidas (comunicado). Recuperado de:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=VGkeYqTELz8&feature=emb_logo
Heringer, A. y Roscwag, E. (s.f.). Meti School. Anna Heringer Architecture. Recuperado de https://www.anna-heringer.com/projects/meti-school-bangladesh/
Hertzberger, H. (2008). Space and Learning. Rotterdam, Holanda: 010 Publishers.
Kadawittfeldarchitektur (2009, septiembre 9). Kindergarten Sighartstein. ArchDaily. Recuperado de: https://www.archdaily.com/34252/kindergarten-sighartstein-kadawittfeldarchitektur.
Larraz, J., Beguiristain I. y Bergera, I. (2013, enero 21). Escuela Infantil Municipal De Berriozar. Plataforma Arquitectura. Recuperado de:
Mendoza Gobierno - Dirección General de Escuelas (2019, noviembre 11). Diseño Curricular par la Educación Primaria (RES. Nº3556-DGE-19). Mendoza, Argentina. Recuperado de:
http://bases.mendoza.edu.ar/aplicaciones/legales/gestion/documentos/e3bc84_rit-3556-dge-2019.pdf
Mendoza Gobierno - Secretaría de Ambiente y Ordenamiento Territorial (2017, 31 de agosto). Plan Provincial de Desarrollo Territorial (LEY Nº 8.999). Mendoza, Argentina. Recuperado de: https://www.legislaturamendoza.gov.ar/wp-content/uploads/2017/12/4_8999_plan_ordenamiento_territorial.pdf
Ministerio de Educación de la República Argentina – Consejo Federal de Educación (2020, julio 2). Protocolo marco y lineamientos federales para el retorno a clases presenciales en la educación obligatoria y en los institutos superiores (RES. CFE Nº 364/2020). Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/protocolo_marco_y_lineamientos_federales__0.pdf.
Oliver, D. (2020, julio 10). Este virus nos ha hecho parar y ver las consecuencias. Cerrar los ojos puede ser la muerte de la escuela (entrevista a Carme Cols y Pitu Fernández). El País. Recuperado de: https://elpais.com/elpais/2020/07/06/mamas_papas/1594030147_785486.html?fbclid=IwAR2rtjXr2BcUWwGgzadOdDxh20VWdvufvCM2Vdwjuo-5BJs27azPKLx7cvM
Oliver, D. (2020, julio 22). ¿Son las ciudades actuales entornos adecuados para los niños? El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2020/07/21/mamas_papas/1595311824_474880.html
Roth, A. (1950). The New School / La Nouvelle Ecole / Das Neue Schulhaus. Zürich, Suiza: Girsberger Zürich.
Roth, A. (1961). The New School / La Nouvelle Ecole / Das Neue Schulhaus. Zürich, Suiza: Girsberger Zürich.
Subsecretaría de Obras de Arquitectura de Santa Fe (2013, octubre 28). Jardín Municipal Barranquitas Sur. Plataforma Arquitectura. Recuperado de https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/02-304200/jardin-municipal-barranquitas-sur-subsecretaria-de-obras-de-arquitectura.
Tezuka Architects (s.f.). Yamamotochou Fuji Kindergarten. Tezuka Architects (website). Recuperado de http://www.tezuka-arch.com/english/works/education/yamamotocho-fujiyochien/
Tonucci, F. (2015). La ciudad de los niños. Barcelona, España: Graó.
Tonucci, F. (2020, junio 24). ¿Cómo planificar la vuelta a las aulas? (webinar). Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE) de la Unesco y el Servicio Social del Comercio (Sesc) de Brasil (organizadores). Recuperado de: https://youtu.be/2K-ztI03zxk
Torres Menárguez, A. (2016, 15 de febrero). El mobiliario sí importa en la escuela (entrevista a Rosan Bosch). El País. Recuperado de https://elpais.com/economia/2016/02/10/actualidad/1455121704_660093.html
Wiegelmann, A. (2003). Education and Construction, a Typology of School-Building. DETAIL, 3, 166-173.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.