Feminine visibility in industrial design
A general overview between the 19th and early 20th centuries, and some ideas from the Mexican context
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v12i22.469Keywords:
inclusion, gender, feminism, women, industrial designAbstract
The concept of industrial design has evolved significantly, from utilitarian functionalism in the 19th century to more inclusive present perspectives. However, its history has often overlooked women's contributions. From this view, feminism, through its various waves, is introduced as a framework to analyze and highlight these contributions. This study -which is situated within the globalization context- focuses on the pre-industrialization period up to the Bauhaus, with a special emphasis on Mexico. It explores the intersections between industrial design, feminist movements, and the local context providing a more equitable and useful narrative for teaching and researching.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, M., y Comisarenco, D. (2008). México. Diseño Industrial. En S. Fernández y G. Bonsiepe (Ed), Historia del diseño en América Latina y el Caribe (pp. 172-185). São Paulo, Brasil: Blücher.
Anika, D. (2018, 8 de marzo). Arts and Crafts Movement - When Women United in Creativity. Widewalls | Modern & Contemporary Art Resource. https://www.widewalls.ch/magazine/arts-and-crafts-movement-women-artists
Bürdek, B. E. (1994). Diseño: Historia, teoría y práctica del diseño industrial. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Ceschin, F., y Gaziulusoy, I. (2016). Evolution of design for sustainability: From product design to design for system innovations and transitions. Design Studies, 47, 118-163. https://doi.org/10.1016/j.destud.2016.09.002
Cooper, T. (2023, 25 de marzo). May Morris | Designer, embroiderer, jeweller and writer. Art Herstory. Disponible en: https://artherstory.net/the-rich-and-complex-character-of-may-morris-designer-embroiderer-jeweller-and-writer/
Dalbéra, J. P. (2005, 16 de julio). Guerrila Girl en la Bienal de Arte de Venecia [Fotografía de un medio visual]. Disponible en: https://www.flickr.com/photos/dalbera/53112980234.
Driscoll, C. (1905). Lámpara Tiffany. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tiffany_lamp_1905_de_Young.jpg
Emes, R. (1817). Bote Pap [Orfebrería]. Disponible en: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pap-boat,_silver_gilt,_marked_1817-1818_Wellcome_M0018463.jpg
Flesler, G. (2015). Diseño y nuevas tecnologías: Una mirada desde los estudios de género al diseño, selección y categorización de tipografías en las plataformas digitales. En R. B. Pastor de la Silva, 3° Congreso Virtual “Las nuevas tecnologías. Su influencia en la formación y producción disciplinar”. Facultad de Artes. Universidad Nacional de Tucumán.
Galeana, P. (2015). Presentación. En Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México (Ed.), Historia de las mujeres en México (pp. 11-18). Ciudad de México, México: INEHRM.
Garone, M. (2003). El enfoque de género en la teoría y práctica del diseño. En V. Margolin (Ed), Las rutas del diseño (pp. 97-106). Ciudad de México, México: Editorial Designio.
Gaytán, A. K. (2009). En torno a los orígenes de la industria en México. En F.J. Rodríguez (Ed.), Protoindustrialización, industrialización y desindustrialización en la historia de México (pp. 85-100). Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana.
González Lezama, R. (2015). Las mujeres durante la reforma. En Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México (Ed.), Historia de las mujeres en México (pp. 93-116). Ciudad de México, México: INEHRM.
IGDN. (2024, 13 de febrero). iGDN. Recuperado de https://genderdesign.org/
Márquez, A. E. (1992). La Escuela Nacional de Artes y Oficios para Hombres (Tesis de Licenciatura). Escuela Nacional de Estudios Profesionales Acatlán. UNAM, Estado de México. Recuperado de https://ru.dgb.unam.mx/handle/20.500.14330/TES01000181809
Márquez Padorno, M. (2022). Las olas del feminismo, Una periodización irreconciliable con la Historia. Historia y Comunicación Social, 27(2), 381-387. https://doi.org/10.5209/hics.84385
McGuire, J. T. (2023). Before T.H. Marshall: The conceptualization of industrial citizenship in the United States. En C. Phelan (Ed), Labor History, 64(2), 185-199. https://doi.org/10.1080/0023656X.2023.2201697
Medina-Vicent, M. (2017). El papel de las trabajadoras durante la industrialización europea del Siglo XIX. Construcciones discursivas del movimiento obrero en torno al sujeto “mujeres”. Fòrum de recerca, 19, 149-163. https://doi.org/10.6035/forumrecerca.2014.19.11
Moisset, I. (2020). Los silencios de la historia: Mujeres en la Bauhaus. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 113, 165-180. https://doi.org/10.18682/cdc.vi113.4252
National Women's History Museum. (2021, 21 de junio). Feminismo: La Segunda Ola. Recuperado de https://www.womenshistory.org/exhibits/feminismo-la-segunda-ola
ONU Mujeres. (s.f.). La pandemia en la sombra: violencia contra las mujeres durante el confinamiento. Recuperado de https://www.unwomen.org/es/news/in-focus/in-focus-gender-equality-in-covid-19-response/violence-against-women-during-covid19#:~:text=A%20escala%20mundial%2C%20incluso%20antes,por%20parte%20de%20su%20pareja
Place, A. (2023). On the personal and the political in design. En A. Place (Ed.), Feminist designer: On the personal and the political in design (pp. 1-12). Cambridge, Estados Unidos: MIT.
Pérez, S. e Illades, C. (1998). El artesanado textil de la ciudad de México durante el siglo XIX. Historia Social, 31, 77–88. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/40340677
Pérez, S., (2003). El trabajo femenino en la ciudad de México a mediados del siglo XlX. Signos históricos, 10, 80-114.
Pérez, S. (2021). La reproducción de los oficios. De la organización gremial a la Escuela Nacional de Artes y Oficios de Hombres en la ciudad de México, 1780-1915. Historia Mexicana, 71(2), 799-850. Recuperado de: https://doi.org/10.24201/hm.v71i2.4344
Reyes, E. (2021). Diseño artesanal y nueva artesanía: carrera y producción objetual promovida por la Escuela de Diseño y Artesanías del INBA. Discurso Visual, 48, 76-86. Recuperado de https://www.discursovisual.net/dvweb48/TC_48-07.html
Rodríguez, G. (1982). Manual de diseño industrial: Curso básico. Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Rodríguez, L. (1989). Para una teoría del diseño. Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Rodríguez, L. (2023). El surgimiento del diseño industrial en México: Una cronología. Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Salinas, O. (1992). Historia del diseño industrial. CDMX, México: Trillas.
Scott, J. W. (1993). La mujer trabajadora en el siglo XIX. En G. Fraisse, M. Perrt y M. Rodríguez (Eds.), Historia de las mujeres en Occidente. Vol. 4 (pp. 405-436). Madrid, España: Taurus.
Stratigakos, D. (2003). Women and the Werkbund: Gender politics and German design reform, 1907-14. Journal of the Society of Architectural Historians, 62(4), 490-511. https://doi.org/10.2307/3592499
Tate. (2018, 5 de octubre). Guerrilla girls: 'You have to question what you see'. Recuperado de https://www.tate.org.uk/art/artists/guerrilla-girls-6858/guerrilla-girls-interview-tateshots
Torrent, R., y Marín, J. M. (2005). Historia del diseño industrial. Madrid, España: Ediciones Catedra.
Torres, O. P. (2017). Las mujeres, las OTRAS en los discursos jurídicos de fin de siglo: Espacios de exclusión, discriminación y paternalismo. En I. R. Vázquez (Ed.), Derecho y trabajo en el siglo XIX (pp. 59–80). https://doi.org/10.2307/j.ctt22p7gnc.5
Valuations, D. D. (2022, 2 de noviembre). Female silversmiths. Recuperado de https://www.doerrvaluations.co.uk/2022/09/06/female-silversmiths/
Varela, N. (2020). El tsunami feminista. Nueva Sociedad, 286, 93-106. Recuperado de https://nuso.org/articulo/el-tsunami-feminista/
Vial, S. (2010). Court traité du design. París, Francia: Presses Universitaires de France (PUF).
Vial, S. (2015). Le design. París, Francia: QUE SAIS-JE.
Villeda, K. (2022). La educación de las mujeres en la ciudad de México. Km Cero. Revista Cultural sobre el Centro Histórico de la Ciudad de México, 158, 10-19. Recuperado de https://issuu.com/kmcerorevista/docs/kmcero158_marzo2022
Villaroel, Y. (2007). Los aportes de las teorías feministas a la comprensión de las relaciones internacionales. Revista Politeia, 30(29), 65-86.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.
























This OJS site and its metadata are under a 
