Stories for Design. Experiences in the Contemporary Thought classroom-workshop, FAUD-UNMDP
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.487Keywords:
history, design, culture, visual studiesAbstract
This manuscript shares the experience developed in the second level of the Vertical Workshop on Contemporary Thought which is part of the historical-social knowledge sub-area of the Industrial Design degree at the Faculty of Architecture, Urban Planning and Design of the National University of Mar del Plata.
It seeks to think about design in retrospect to identify and trace situated processes; it does so understanding that the interdisciplinary reading between design and context enables critical knowledge of what is produced, allows interpretations and transfers to different areas and design scales as well as different times and geographical territories.
Considering the theory/project feedback in the Industrial Design degree, the subject is introduced as a theoretical-practical workshop grounded on five chronological axes between the 5th century and the 18th century in different European regions. This implies the exploration of both the design processes developed before the Industrial Revolution and the emergence of the designer as a subject which, in turn, articulate transfers to the material culture of the present time.
Downloads
Metrics
References
Amelang, J. y Nash, M. (1990). Historia y género. Las mujeres en la Europa moderna y contemporánea. Valencia, España: Ediciones Alfons el Magànim. (1 era edición 1975)
Ariés, P. (1960). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Buenos Aires, Argentina: El Cuenco de Plata.
Baczko, B. (1991). Los imaginarios sociales: memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Baldomá, G. (2019). Entrevista. Fundación IDA, 12.
Belli Simone (2009). La construcción de una emoción y su relación con el lenguaje: revisión y discusión de un área importante de las ciencias sociales. Theoria, 18(2), 15-42.
Betancourt Mendieta, A. (2001). Historia, ciudad e ideas. La obra de José Luis Romero. CDMX, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Burke, P. (2000). Formas de Historia Cultural. Madrid, España: Alianza Editorial.
Chartier, R., Le Goff J. y Revel J. (codir). (1988). La nueva historia. Bilbao, España: Mensajero (1 era edición 1978)
De Certeau (1999). La invención de lo cotidiano. CDMX, México: Universidad Iberoamericana.
Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. Madrid, España: A. Machado Libros.
Elías, N. (1993). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Fernández S. (2019). Entrevista. Fundación IDA, 4.
Habermas, J. (1989). Modernidad: un proyecto incompleto. En N. Casullo (ed.), El debate modernidad pos-modernidad (pp. 131-144). Buenos Aires, Argentina: Puntosur.
Harvey (2001). The Condition of Postmodernity. An Enquiry into the Origins of Cultural Change 90. Cambridge, Reino Unido: Mass, Blackwell (1era edición 1990).
Hiernaux, N. y Lindón, A. (coord.) (2006). Tratado de geografía humana. Barcelona España: Anthropos.
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II: Pensamiento y vida social (pp. 469-494). Barcelona, España: Paidós.
Kaczan G. y González, A. (2020). Investigaciones sobre Diseño en clave histórica. Actas de Diseño, XI Congreso (Virtual) Latinoamericano de Enseñanza del Diseño Universidad de Palermo.
Kaczan, G. (2010). Representaciones de cuerpos femeninos vestidos. Códigos visuales en los mecanismos de producción de exclusión, emulación y distinción social. Mar del Plata 1900-1930. (Tesis doctoral). Mar del Plata, Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata.
Kaczan, G. (2015). Imágenes de cuerpos, cuerpos en imágenes. Revista de Historia Bonaerense, 44, 14-22.
Lefebvre, H. ([1974]1981). La producción del espacio. Papers: Revista de Sociología, 3, 219-229.
Levi, G. (1990). La herencia inmaterial. La historia de un exorcista piamontés del siglo XVII. Madrid, España: Nerea.
Mitchell, W.J.T. (2003). Mostrando el ver: una crítica de la cultura visual. Estudios Visuales, 1, 17-40.
Moscovici, S. (1986). Psicología Social II. Barcelona, España: Paidós.
Moxey, K. (2008). Los estudios visuales y el giro icónico. Estudios Visuales, 6(8), 27
Ordenanza Consejo Superior Nº 002/17, (2017, 12, 14). Plan de Estudios 2007 de la Carrera de Diseño Industrial. Boletín oficial de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina.
Pollock, L. (1983). Forgotten Children: Parent-Child Relationships from 1500 to 1900. Cambridge, Reino Unido: CUP.
Sennet, R (1997). Carne y piedra: el cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid, España: Editorial Alianza.
Zuppa, G. (2019). Plan de Trabajo Práctico, Historia de la Arquitectura I, Pensamiento Contemporáneo II. FAUD, UNMdP.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.
























This OJS site and its metadata are under a 
