Time is out of joint

Research on an architecture design studio in pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.493

Keywords:

architecture, teaching, design studio, pandemic

Abstract

This article presents the results of the research carried out within the framework of the UNDAVCYT 2021 call for funded biannual projects of the National University of Avellaneda (UNDAV). It was selected in first place according to the merit order in its category. It was developed by the team of teachers-researchers of Representation Systems -I and II- which are subjects of the UNDAV Architecture degree. It began in August 2022, when things had already returned to normality, and the field work was extended until May 2023.

Thirty-five unstructured interviews were conducted with professors and students who belong to the Architectural Project design studios of the UNDAV which are part of the Architecture curriculum in the Applied Sciences and Technology Department of the National University of Moreno (DCAyT UNM) (just as UNDAV, this is another Bicentennial University). Professors and students of studios of the Faculty of Architecture, Design and Urban Planning of the National University of Buenos Aires, the first architecture school in the country, were also interviewed. Experiences in the different institutions were addressed to contrast and determine recurrences and singularities in the teaching process of design studios during this unique period of our recent history.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Viviana Miglioli, Universidad Nacional de Avellaneda, Argentina

Doctora en Arquitectura y Arquitecta (FADU, UBA). Ejerce la docencia en forma ininterrumpida desde que se inició como ayudante ad-honorem siendo estudiante. Hoy es Profesora Titular Regular, en Proyectual, Ciclo Básico Común de la UBA; Profesora Titular de Sistemas de Representación I y II en Arquitectura, DADU UNDAV; y Profesora Titular de Materialización de Proyectos en Arquitectura, FADU UBA. Su tesis de doctorado El taller, supervivencias y anacronismos obtuvo la calificación de sobresaliente. Ha participado en congresos y publicaciones, en instituciones del país y del exterior. Ha desarrollado una intensa actividad profesional, obteniendo premios en Concursos Nacionales de Anteproyectos.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 3. Análisis formal; 4. Conceptualización; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 8. Metodología; 9. Recursos; 10. Redacción - borrador original; 12. Supervisión; 13. Validación.

References

Accinelli, A. y Macri, A. (2015). La creación de las Universidades Nacionales del Conurbano Bonaerense: análisis comparado de dos períodos fundacionales. Revista Argentina de Educación Superior. RAES, 11, 94-117

Delgado, J. M. (Ed.). (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid, España: Síntesis.

Fernández, R. (2007). Lógicas del Proyecto. Buenos Aires, Argentina: Concentra.

Fernández, R. (2013). Conocimiento proyectual. Divergencias y convergencias entre disciplina y profesión. Cultura ambiental y proyecto. Seminario del Programa de Doctorado FADU UBA. Buenos Aires

Foucault, M. (1977). Le jeu de Michel Foucault. ¿Ornicar? Bulletin périodique du champ freudien (10, julio). Dits et Écrits. 1976-1979. Vol III (pp. 298-331). París, Francia: Gallimard.

Foucault, M. (1987). El orden del discurso. (A. González Troyano Trad.). Barcelona, España: Tusquets. (Trabajo original publicado en 1970)

Lesquins, N. (2002). La bibliothèque de l’atelier Pontremoli. En B. Bouvier y J. M. Leniaud (Ed.), Le livre d'architecture, XVe-XXe siècle: Édition, représentations et bibliothèques. (pp. 199-245). doi: 10.4000/books.enc.1144

Masdéu Bernat, M. (2016). La enseñanza de la arquitectura en la sociedad actual. La integración de las nuevas formas de práctica profesional en el Taller de Arquitectura. En: Universitat de Girona (Ed.), Textos de investigación (pp. 76-81) Recuperado de: https://www.researchgate.net/ publication/315175658

Miglioli, V. (2022). El taller, supervivencias y anacronismos. (Tesis de Doctorado) FADU UBA. Buenos Aires. Recuperada de: https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=p&p=about&c=aaqtesis

Ricœur, P. (1995). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. CDMX, México: Siglo XXI (Trabajo original publicado en 1985)

Shakespeare, W. (1994). Hamlet. Edición bilingüe del Instituto Shakespeare. UV. Madrid, España: Cátedra. (Trabajo original publicado en 1603)

Valles Martínez, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Síntesis.

Published

2024-12-11

How to Cite

Miglioli, V. (2024). Time is out of joint : Research on an architecture design studio in pandemic. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.493

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.