Archival Narratives: A Methodological Approach Tested in the Teaching of a Research Workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v12i23.528

Keywords:

archives, architecture, research, methodology, photography

Abstract

The Architecture Archives of the Pontifical Catholic University of Peru (PUCP) seeks to preserve architectural memory and train future researchers through the study of its documentary collections. An Archival Research Workshop was convened for 2025 summer to be developed as an experimental program with an intensive schedule. Its objective was dual: to introduce students to the archives and narrow the scope of their thematic selection to meet the expected learning outcomes. The documentary collection chosen was that of the architect Héctor Velarde. Unexpectedly, the analysis of his portrait, which was featured on the course's promotional poster, became an induction object used as an example throughout the course and contributed to clarifying the methodological proposal. The analyzed material, the method, the results and the final reflections are presented. The approach seeks to illustrate, from an interpretive reflection perspective, the usefulness of the archives as an exploration space for new authors, whether students or even professors interested in teaching similar courses in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vhal Alessandro del Solar, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

Arquitecto con una maestría en Historia por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Profesor tiempo parcial contratado por la PUCP, donde dicta cursos de Taller e Historia en la Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Director de Publicaciones Arquitectura PUCP. Fue invitado a dictar el curso Taller de Investigación de los Archivos en el verano de 2025. Además de su dedicación académica, tiene desde el 2015 una práctica profesional independiente en el diseño y desarrollo de proyectos de arquitectura en su estudio, del solar arquitectos.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 4. Conceptualización; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 8. Metodología; 10. Redacción - borrador original; 12. Supervisión; 13. Validación; 14. Visualización  

References

Cisneros Velarde, M. (2015). Héctor Velarde. Equilibrio y proporción de tiempo y espacio entre lo clásico, la tradición y la modernidad. [Tesis de maestría] Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/item/9de9b1e1-ab55-4567-b479-9888a7d3437d

Crespo, G. (9 de marzo de 2018). Baldomero Pestana: una vida a través de muchos rostros. El País. https://elpais.com/cultura/2018/03/07/babelia/1520438235_977238.html.

Gutiérrez, R. (2002). Héctor Velarde. Epígrafe Editores.

Jarque, F. (2015). Baldomero Pestana. Retratos peruanos. PLibros/Fundación BBVA Continental.

Valle, Julio del y Fernández, M. A. (2016). Cómo iniciarse en la investigación académica. Una guía práctica. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Velarde, H. (1920-1973). Diario de recortes [S.N. Tomos 1-12]. Archivo de Arquitectura PUCP

Published

2025-12-06

How to Cite

del Solar, V. A. (2025). Archival Narratives: A Methodological Approach Tested in the Teaching of a Research Workshop. A&P Continuidad, 12(23). https://doi.org/10.35305/23626097v12i23.528

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.