Between education and professional practice

An interview with Juan Manuel Llauró about architectural competitions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.405

Keywords:

architecture, projects, experimentation, space

Abstract

Competitions -as particular instruments for managing architectural work- can be understood as a field of competence and research of the architectural project which is part of the production processes of the fields of culture and social life. It is in direct interrelation with the spatial-temporal circumstances in which these processes occur. We can affirm that competitions accompany the history, the present and the future of our discipline, they act as trainers of work teams, stimulate creativity, and promote generational changes. We believe that the regularity of the competition system throughout the process of cultural modernization starting from 1955 (after the overthrow of Juan Domingo Perón Presidency) produced a particular synergy developed within a framework in which the new generations of young architects found a space of rebellion and progress as well as a way of articulating projective theories and practices, teaching and learning, work and power relations. It is in this context that the figure of the architect Juan Manuel Llauró emerged as one of the most emblematic representatives of this era; he knew how to reinterpret the postulates of the Modern Movement from a creative humanist perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Manuel Llauró, Estudio Llauró Arquitectos, Argentina.

Arquitecto (Universidad de Buenos Aires, 1956). Se asocia con el arquitecto José Antonio Urgell, y resultan ganadores de varios concursos nacionales de significativa importancia: Estación Terminal de Ómnibus en Luján (1960) y Hospital Regional de San Vicente de Paul en Orán, Salta (1969), entre otros. Su producción arquitectónica puede separarse en dos etapas: una primera, hasta 1968, ligada a las derivaciones locales del Brutalismo y, una segunda, caracterizada por la adscripción a lo que ha sido denominado como Arquitectura de Sistemas.

Gervasio Andrés Meinardy, Universidad Nacional del Litoral, Argentina.

Arquitecto (Universidad Nacional del Litoral, 2001). Doctorando en Arquitectura (FADU-UNL), título de tesis: “Los concursos de arquitectura en Argentina durante el desarrollismo (1962-1972): instrumentos de transformación disciplinar y de renovación de los modos de producción del espacio”, bajo la dirección de la Dra. Arq. María Laura Bertuzzi y la codirección del Dr. Prof. Manuel Berrón. Profesor Titular Ordinario, Taller Vertical de Historia de la Arquitectura II-III (FADU-UNL). Coordinador de Área de Ciencias Sociales (FADU-UNL).

References

Aliata, F. (2014): Arqueología de la Arquitectura de Sistemas. Revista Registros. Revista de Investigación del centro de Estudios Históricos, Arquitectónicos y Urbanos. 11, 6-19.

Butlow, D. y Bustos, P. (1997): Honorarios de Arquitectos. Buenos Aires, Argentina: Editorial Kliczkowski Publisher.

Liernur, J. F. y Aliata, F. (comps). (2004): Diccionario de Arquitectura en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Agea.

Montaner, J. M. (2007): Arquitectura y Crítica. Barcelona, España: Editorial GG.

Published

2023-07-14

How to Cite

Llauró, J. M. ., & Meinardy, G. A. (2023). Between education and professional practice: An interview with Juan Manuel Llauró about architectural competitions. A&P Continuidad, 10(18). https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.405

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.