Reviews for a situated, appropriate and sustainable contemporary design education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.485

Keywords:

training, design thinking, design, sustainability, architecture

Abstract

The paper is presented as a descriptive-interpretive inquiry in the field of contemporary design education to reflect on the knowledge and qualities that are relevant to situated, appropriate and sustainable teaching developments.  To achieve this end, design education is characterized, transition from design thinking to sustainable design thinking is postulated, arguments and experiences of sustainable design training are described, and integrative reflections are established.  Finally, it is concluded that the design focus shifts from how and what to why, thereby reducing the value of individually made artifacts and reinforcing the prominence of the foundations. This is based on research, ethical positioning and group care.  Thus, the teaching-learning process is enabled and oriented to both the current characteristics and demands of the local-global context and the reinforcement of personal qualities to define the complex design problematic situations and their consequent proposals with cultural coherence, technological efficiency and environmental awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lucas Gast´ón Rodriguez, CONICET, Universidad Nacional del Sur, Argentina.

Arquitecto, Especialista en Docencia Universitaria y Doctor en Arquitectura y Urbanismo, FAU-Universidad Nacional de La Plata. Doctor en Ciencias, área Energías Renovables, FCE-Universidad Nacional de Salta. Investigador Asistente CONICET. Profesor de posgrado, coordinador académico de la Diplomatura en Educación Superior para el Saber Proyectual y director del Grupo de Investigación en Formaciones de la Arquitectura, DGyT-Universidad Nacional del Sur. Profesor titular y director del Observatorio de Prácticas Pedagógicas en Proyecto, FCyD-Universidad del Este. Coordinador del I+D+i CAPBACS en Distrito10. Cuenta con distinciones, publicaciones y participación como director, evaluador y ponente en proyectos I+D, producciones y eventos de investigación científica y académica en las áreas de eficiencia energética, sustentabilidad, didáctica y saber proyectual.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 4. Conceptualización; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 10. Redacción - borrador original; 14. Visualización.

References

Breyer, G. (2007). Heurística del diseño. Buenos Aires, Argentina: Ediciones FADU.

Brundtland, G. H. (1987). Our common Future. Oxford, UK: Oxford University Press.

Burgos, C. (2016) La construcción del conocimiento proyectual en el diseño arquitectónico: dimensiones cognoscitivas y epistémicas implicadas en el proceso educativo. ADNea (4). https://doi.org/10.30972/adn.042258

Cravino, A. (2019). Enseñar Diseño: La emergencia de la teoría. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (67), 163-185. https://doi.org/10.18682/cdc.vi67.1135

Cravino, A. y Pokropek, J. (2024). Construcción de conocimiento en diseño. Los desafíos de la investigación disciplinar. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (226). https://doi.org/10.18682/cdc.vi226.11303

Davis, M. y Dubberly, H. (2023). Rethinking Design Education. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, Vol. 9 (2). 97-116. https://doi.org/10.1016/j. sheji.2023.04.003.

Doberti, R. (2006). La cuarta posición. Buenos Aires, Argentina: FADU, UBA.

Fernández, R. (2012). Arquitectura y ciudad: del proyecto al eco-proyecto. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.

Fernández, R. (2020a). Didáctica y Proyecto: Divergencias y convergencias entre profesión y disciplina. Registros, Vol. 16 (1). 4-17. https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/424

Fernández, R. (2020b) Teoría e historia del proyecto arquitectónico y urbano. Documento de cátedra en el marco del Doctorado en Arquitectura y Urbanismo, UAI-UCU-UFLO.

Fernández, J. L., Vecchi, R. y Rosello, B. (2019). Taller de Arquitectura Sur. Propuesta pedagógica/ académica, Carrera de Arquitectura, DGyT-UNS. Bahía Blanca, Argentina.

Foqué, R. (2010). Building Knowledge in Architecture. Bruselas, Bélgica: University Press Antwerp.

Friedman, K. (2012). Models of Design: Envisioning a Future Design Education. Visible Language, 46, 132-153. https://journals.uc.edu/index.php/vl/article/view/5859

Lattuca, A. P. (2006). Arquitectura sustentable. Una forma de diseño y construcción éticamente responsable. Avances en Energías Renovables y Medio Ambiente. ASADES INENCO, 10.

Noel, L., Ruiz, A., van Amstel, F., Udoewa, V., Verma, N., Kommey Botchway, N., Lodaya, A. y Agrawal, S. (2023). Pluriversal Futures for Design Education. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation, 9(2), 179-196. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2023.04.002

Organización de las Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, Chile: CEPAL. https://hdl.handle.net/11362/40155

Rodríguez, L. G. (2020). La evaluación formativa en Arquitectura. Aportes para la enseñanza desde la formación integral en los talleres FAU, UNLP (Tesis doctoral) FAU UNLP. https://doi.org/10.35537/10915/127714

Rodríguez, L. G. (2022). Nuestra didáctica para el saber proyectual. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (175). https://doi.org/10.18682/cdc.vi175.8605

Rodríguez, L. G. (2023). Acuerdos epistemológicos para el saber proyectual. AREA, 29(1), 1-9. https://publicacionescientificas.fadu.uba.ar/index.php/area/article/view/2096

Rodríguez, L. G. (2024). Rémoras de un pasado presente: Revisando inercias de la modernidad en la educación proyectual del siglo XXI. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 231, 87-104. https://doi.org/10.18682 cdc.vi231

Rodríguez, L. G. y Fernández, J. L. (2024) Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process. Journal of Research in Production and Development, 10(1), 1-15.

Rodríguez, L. G., Fiscarelli, D. y Fernández, J. L. (2022). Sustentabilidad tecnológico-energética en la arquitectura: Estrategias y reflexiones a partir de la vivienda compacta. Arquitecno, (20), 33–43. https://doi.org/10.30972/arq.0206257

Romano, A. M. (2015). Conocimiento y práctica proyectual. Buenos Aires, Argentina: Infinito.

Romano, A. M. (2021). Aprender [y enseñar] a proyectar arquitectura. Buenos Aires, Argentina: Diseño.

San Juan, G. (2013). Diseño bioclimático como aporte al proyecto arquitectónico. La Plata, Argentina: EDULP.

Simon, H. A. (1996). The Sciences of the Artificial. Cambridge, Massachusetts, UK/USA: MIT Press.

Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. Aportes para una metodología crítica. Mexico D.F., México: Cengage Learning

Published

2024-12-11

How to Cite

Rodriguez, L. G. (2024). Reviews for a situated, appropriate and sustainable contemporary design education. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.485