Modern architecture and the publishing field

The intellectual project of Infinito (1954-1964)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i20.439

Keywords:

publishing house, Infinito, modern architecture, Buenos Aires

Abstract

 

This article addresses the study of Infinito, a publishing house in Buenos Aires which was the first Spanish-speaking editorial company dedicated to texts on topics of architecture, urban planning, and design. Although it is a long-standing publishing house that still exists, this research proposes a periodization that begins with its emergence in 1954 and covers its first ten years. Throughout this period, it dealt almost exclusively with the translation of foreign texts.

The hypothesis is that the publishing house participated in the consolidation and institutionalization of modern architecture in Argentina since the mid-1950s, to the extent that it gave visibility and materiality to its discourse. In this sense, the study conceives Infinito as a significant cultural product which did not confine itself to be a mere witness of what was taking place in the architectural and design fields. It also played an active role in the disciplinary shaping through its written and visual discourses as well as its own material construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Inés Brandoni, Universidad Nacional de La Plata; CONICET, Argentina.

Doctoranda en Arquitectura y Urbanismo desde 2021 (Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata). Maestranda en Historia Intelectual desde 2020 (Centro de Historia Intelectual, Universidad Nacional de Quilmes). Arquitecta (Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata, 2019). Desde 2021 es becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) (Dir. Fernando Aliata, codir. Virginia Bonicatto). Se desempeña como docente de grado en la FAU-UNLP. Su línea de investigación es la historia de la arquitectura en Buenos Aires durante las décadas del cincuenta y del sesenta, en particular la historia de las construcciones en altura.

Roles de autoría: Administración del proyecto; Investigación; Redacción - borrador

Pamela Emilse Marquez, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Doctoranda en Arquitectura y Urbanismo desde 2023 (Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata). Arquitecta (Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata, 2022). Desde 2023 es becaria doctoral de la Universidad Nacional de La Plata (Dir. Fernando Aliata, codir. Virginia Bonicatto). Su línea de investigación es la historia de la arquitectura hospitalaria en Argentina durante 1943 y 1955.

Roles de autoría: Escritura - revisión y edición; Investigación.

References

Borthagaray, J. M. (1997). Universidad y política 1945-1966. Contextos, 1, 20-29.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, España: Anagrama.

Bourdieu, P. (1999). Las condiciones sociales de la circulación de las ideas. En Intelectuales, política y poder (pp. 159-170). Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Brandoni, A. (2023). Arquitectura y revistas culturales: Surgimiento y primeros pasos de Summa durante los años 60. Intercambios. La letra del encuentro, VIII (1), 64-81.

Catálogo Ediciones Infinito. (1956).

Catálogo Ediciones Infinito. (1966).

Crispiani, A. (2011). Objetos para transformar el mundo. Trayectorias del arte concreto. Invención, Argentina y Chile, 1940-1970. Quilmes, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

De Diego, J. L. (2014). 1938-1955. La ‘época de oro’ de la industria editorial. En Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2000) (pp. 97-133). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Deambrosis, F. (2011). Nuevas visiones. Buenos Aires, Argentina: Infinito.

De Diego, J. L. (2020). Editores, políticas editoriales y otros dilemas metodológicos. En Los autores no escriben libros. Nuevos aportes a la historia de la edición. Buenos Aires, Argentina: Ampersand.

De Diego, J. L. (2022). Sobre la relación autor-editor. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, 14, 57-80.

Buenos Aires, Argentina: Infinito.

Devalle, V. (2009). La travesía de la forma. Emergencia y consolidación del diseño gráfico (1948-1984). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Franchino, M. (2021). Provocar el debate. Arquitectura, Teoría y Crítica en la especialización editorial de Gustavo Gili. En Atravesando fronteras. Redes internacionales de la arquitectura española (1939-1975). Barcelona, España: Ediciones Asimétricas.

Ibarra, T. E. (2020). Visión: El nuevo camino hacia la forma y el espacio en la Escuela de Arquitectura y Urbanismo de Rosario, 1956-1957. Registros. Revista de Investigación del Centro de Estudios Históricos Arquitectónico-Urbanos., 16(2), 88-105.

Keilhauer, A. y Pagni, A. (2017) Refracciones. Traducción y género en las literaturas románicas. Viena, Austria: LIT Verlag.

Larraz, F. (2010). Una historia transatlántica del libro. Relaciones editoriales entre España y América latina (1936-1950). Gijón, España: Trea.

Mendez Mosquera, C. (1961). Arquitectura y Urbanismo. En Argentina 1930-1960. Buenos Aires, Argentina: Sur.

Müller, L. (2021). Más allá de la traducción (L’Architecture d’Aujourd’hui / La Arquitectura de hoy) André Bloc y Amancio Williams en la gestión editorial de una revista para Sudamérica. Estudios del Hábitat, 19(1). doi:10.24215/24226483e093

Parera, C. (2021). El aporte inglés en la renovación de la cultura arquitectónica argentina. Ideas en las publicaciones disciplinares en la década de 1960. Estudios del Hábitat, 19(1), s/p. doi:10.24215/24226483e094

Serulnikov, S. (2020). El secreto del mundo: Sobre historias globales y locales en América Latina. História da Historiografia, 13(32), 147-184.

Williams, R. (1982). Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona, España: Paidós.

Published

2024-07-05

How to Cite

Brandoni, A. I., & Marquez, P. E. (2024). Modern architecture and the publishing field: The intellectual project of Infinito (1954-1964). A&P Continuidad, 11(20). https://doi.org/10.35305/23626097v11i20.439