Modern architecture and the publishing field
The intellectual project of Infinito (1954-1964)
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v11i20.439Keywords:
publishing house, Infinito, modern architecture, Buenos AiresAbstract
This article addresses the study of Infinito, a publishing house in Buenos Aires which was the first Spanish-speaking editorial company dedicated to texts on topics of architecture, urban planning, and design. Although it is a long-standing publishing house that still exists, this research proposes a periodization that begins with its emergence in 1954 and covers its first ten years. Throughout this period, it dealt almost exclusively with the translation of foreign texts.
The hypothesis is that the publishing house participated in the consolidation and institutionalization of modern architecture in Argentina since the mid-1950s, to the extent that it gave visibility and materiality to its discourse. In this sense, the study conceives Infinito as a significant cultural product which did not confine itself to be a mere witness of what was taking place in the architectural and design fields. It also played an active role in the disciplinary shaping through its written and visual discourses as well as its own material construction.
Downloads
Metrics
References
Borthagaray, J. M. (1997). Universidad y política 1945-1966. Contextos, 1, 20-29.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, España: Anagrama.
Bourdieu, P. (1999). Las condiciones sociales de la circulación de las ideas. En Intelectuales, política y poder (pp. 159-170). Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Brandoni, A. (2023). Arquitectura y revistas culturales: Surgimiento y primeros pasos de Summa durante los años 60. Intercambios. La letra del encuentro, VIII (1), 64-81.
Catálogo Ediciones Infinito. (1956).
Catálogo Ediciones Infinito. (1966).
Crispiani, A. (2011). Objetos para transformar el mundo. Trayectorias del arte concreto. Invención, Argentina y Chile, 1940-1970. Quilmes, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
De Diego, J. L. (2014). 1938-1955. La ‘época de oro’ de la industria editorial. En Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2000) (pp. 97-133). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Deambrosis, F. (2011). Nuevas visiones. Buenos Aires, Argentina: Infinito.
De Diego, J. L. (2020). Editores, políticas editoriales y otros dilemas metodológicos. En Los autores no escriben libros. Nuevos aportes a la historia de la edición. Buenos Aires, Argentina: Ampersand.
De Diego, J. L. (2022). Sobre la relación autor-editor. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, 14, 57-80.
Buenos Aires, Argentina: Infinito.
Devalle, V. (2009). La travesía de la forma. Emergencia y consolidación del diseño gráfico (1948-1984). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Franchino, M. (2021). Provocar el debate. Arquitectura, Teoría y Crítica en la especialización editorial de Gustavo Gili. En Atravesando fronteras. Redes internacionales de la arquitectura española (1939-1975). Barcelona, España: Ediciones Asimétricas.
Ibarra, T. E. (2020). Visión: El nuevo camino hacia la forma y el espacio en la Escuela de Arquitectura y Urbanismo de Rosario, 1956-1957. Registros. Revista de Investigación del Centro de Estudios Históricos Arquitectónico-Urbanos., 16(2), 88-105.
Keilhauer, A. y Pagni, A. (2017) Refracciones. Traducción y género en las literaturas románicas. Viena, Austria: LIT Verlag.
Larraz, F. (2010). Una historia transatlántica del libro. Relaciones editoriales entre España y América latina (1936-1950). Gijón, España: Trea.
Mendez Mosquera, C. (1961). Arquitectura y Urbanismo. En Argentina 1930-1960. Buenos Aires, Argentina: Sur.
Müller, L. (2021). Más allá de la traducción (L’Architecture d’Aujourd’hui / La Arquitectura de hoy) André Bloc y Amancio Williams en la gestión editorial de una revista para Sudamérica. Estudios del Hábitat, 19(1). doi:10.24215/24226483e093
Parera, C. (2021). El aporte inglés en la renovación de la cultura arquitectónica argentina. Ideas en las publicaciones disciplinares en la década de 1960. Estudios del Hábitat, 19(1), s/p. doi:10.24215/24226483e094
Serulnikov, S. (2020). El secreto del mundo: Sobre historias globales y locales en América Latina. História da Historiografia, 13(32), 147-184.
Williams, R. (1982). Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona, España: Paidós.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.