Hello Wood / Open House as (re)formation in the practice
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.374Keywords:
teaching, experience, modern movement, learning by means of practice, communityAbstract
In recent years, festivals, and events such as Hello Wood and Open House have become complementary practices to academic training among architecture and design students. Framed in an informal environment, the proposal of both events is not only to experience and get hold of tangible feelings but also to find out materials, spatiality, construction processes. They also enable to share experiences with young and/or renowned studios, artists and designers that shape a community.
This reminds us of the pedagogical systems implemented by the masters of the modern movement. Frank Lloyd Wright in Taliesin and Walter Gropius in Bauhaus proposed learning by means of practice to get acquainted with the constructive qualities and aesthetic capabilities of each material before working on the spatial configuration. The community was fundamental for (re)thinking the production modes.
We note that traces of the modern spirit are resumed and (re)produced through a renewing image, which, in turn, reveals a gap between the academy and the current productive processes that requires the reconnection of the student with the practice. The journey will be an indispensable instrument to explore and challenge the limits of the already known. The unknown and the encounter with the other will produce transformations and (re)constructions of the way of looking.
Downloads
Metrics
References
Agamben, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo? Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.
Anderson, F. (2006). Diseño Industrial y Agroindustria. Informe Final de Beca de Perfeccionamiento. La Plata: FBA-UNLP.
Bonta, J. P. (1977). Sistemas de significación en arquitectura. Un estudio de la arquitectura y su interpretación. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Bourdieu, P. (2008). Hommo Academicus. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.
Campi, I. (2020). ¿Qué es el diseño? Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Ceciaga, M. y Fernández Valvivielso, R. (2019). Análisis del pensamiento de diseño industrial, desde el nacimiento de la disciplina hasta la actualidad. Estudio de la relación entre los métodos, la práctica contextualizada y la producción resultante. En XIII Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Chaves, N. (2001). El oficio de diseñar. Propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Chevallard, Y. (2006). La transposición didáctica. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Cravino, A. (2012). Enseñanza de arquitectura. Una aproximación histórica. 1901-1955. La inercia del modelo Beaux Arts. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
Cravino, A. (2018). Enseñar Diseño: La emergencia de la teoría. Cuaderno, 67,163-185.
Giedion, S. (2009). Espacio, tiempo y arquitectura: el futuro de una nueva tradición. Barcelona, España: Editorial Reverté.
Giraldo, D. y Naranjo, J. (2014). Liderazgo: Desarrollo del concepto, evolución y tendencias. Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario. Recuperado de: https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/8672/1026275656-2014.pdf?sequence=1
Gómez, R. (2008). El liderazgo empresarial para la innovación tecnológica en las micro, pequeñas y medianas empresas. Pensamiento y Gestión, 24, 157-194.
Justianovich, S. (2017). Nuevas prácticas para un nuevo discurso. Historia de proyectos de diseño Industrial que configuran un cambio en el perfil profesional de la disciplina. La historia del diseño industrial reconsiderada (pp.99-116). La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad de La Plata.
Le Goff, J. (1996). Los intelectuales en la Edad Media. Barcelona, España: Gedisa editorial.
Mignaqui, I. (1996). El desfasaje entre la formación del arquitecto y la práctica profesional consideraciones metodológicas v análisis desde algunas revistas especializadas. AREA, 3, 43-51.
Mazzeo, C. y Romano, A. M. (2007). La enseñanza de las disciplinas proyectuales: hacia la construcción de una didáctica para la enseñanza superior. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
Muntañola Thornberg, J. (2000). Topogénesis. Fundamentos de una nueva arquitectura. Barcelona, España: Ediciones UPC.
Nudelman, J. (2014). Tres visitantes en París. Los colaboradores uruguayos de Le Corbusier. Montevideo, Uruguay: Universidad de la República.
Open House (2017). Puertas abiertas 2017 5° Edición [Catálogo]. Recuperado de: https://www.openhousebsas.org/uploads/catalogo/catalogo-oh-2017.pdf
Pasín, M. (2015). Territorialización de habilidades proyectuales, una inmersión desde el dispositivo pedagógico. Territorios Creativos concordancias en experiencias de diseño, 1, 257-277.
Pevsner, N. (2003). Pioneros del diseño moderno: de William Morris a Walter Gropius. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito Buenos Aires.
Pokropek, J. (2020). La Bauhaus en el origen de los principios pedagógicos para una proyectualidad poética. Cuaderno, 113, 37-56.
Quintar, E. (2015). Memoria e historia desafíos a las prácticas políticas de olvido en América Latina. El Ágora USB, 15(2), 375-392.
Rocca, M. E., Chiban, S., Gabrielli, G., Pomphile, R., Queralto, I. Y Rocca, M. I. (2014). Open House Buenos Aires. Un espacio para la construcción colectiva de conocimiento. Recuperado de: https://www.academia.edu/21913501/OPEN_HOUSE_BUENOS_AIRES._UN_ESPACIO_PARA_LA_CONSTRUCCI%C3%93N_COLECTIVA_DE_CONOCIMIENTO
Sacriste, E. (1945). La enseñanza de la Arquitectura. Revista de Arquitectura, XXX(294), 218.
Sacriste, E. (2006). Taliesin. En Frank Lloyd Wright, Usonia (pp. 19-20). Buenos Aires, Argentina: Editorial Librería Técnica CP67.
Seri, R. (2018). Los viajes de formación académica en la FAPyD, UNR. La arquitecta Beatriz Chazarreta y su experiencia en el IUAV (1977-1979). En Segundas Jornadas, La ciudad y los otros. Miradas e imágenes urbanas en los relatos de viajeros. IAA-FADU-UBA, 175-188.
Silberay, R. (Productora ejecutiva) (2017). Hello Wood Argentina [serie de televisión]. Construir TV.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Madrid, España: Ediciones Paidós.
Tebes, L. F. (2022). Aproximaciones sobre la construcción y apropiación del conocimiento en arquitectura. AREA, 28(2), 1-12.
Touriñán López, J. M. (1996). Análisis conceptual de los procesos educativos formales, no formales e informales. Revista de Teoría de la Educación, 8, 55-79.
Wick, R. (1982). La pedagogía de la Bauhaus. Madrid, España: Alianza Forma.
Zevi, B. (1954). Historia de la Arquitectura Moderna. Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.
























This OJS site and its metadata are under a 
