Uncertainty

Learning process and design project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v8i15.339

Keywords:

design, learning, uncertainty, collective construction, project

Abstract

This text deals with a particular concept of design learning: uncertainty. It aims at focusing on its relationship with the learning process and its impact on the project process. It provides a perspective grounded on the teaching and professional experience applied to industrial design. The didactic approach to the concept of uncertainty has to do with different aspects. On one hand, it deals with the long-standing question originated by uncertainty: how to teach. On the other, it puts forward an uncertainty view considering the student or individual who can gain new knowledge. Moreover, the uncertainty approach in the design discipline will be addressed from the design process perspective introducing several questions related to the resolution and materialization of this process which, in turn, implies a very close relationship with the learning process due to its methodological features.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Matías Ezequiel Pallás, Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Diseñador Industrial (UBA). Doctorando en Diseño en el marco del Programa de Jóvenes Investigadores (UBA). Profesor del Taller de Diseño Industrial y los Talleres del Postítulo DEUyA (FAPyD, UNR) y JTP en Diseño (FADU, UBA). Director del Proyecto de Investigación de Tesistas (FADU, UBA). Estadía de investigación en la Humboldt-Universität zu Berlin, Programa de Cooperación Científico Tecnológica Argentino-Alemana Centro Tomás Maldonado, proyecto entre el CEI (UNR) y el Cluster de Excelencia: Laboratorio Interdisciplinario Imagen, Conocimiento, Gestaltung (HU). Becado por el DAAD para estadía de investigación (HU). Diseño de políticas públicas y desarrollo de producto de media y alta complejidad.

References

Augustowsky, G. (2009). El saber didáctico y el oficio de enseñar o ¿para qué sirve la didáctica? Conferencia Foro Carrera Docente. FADU, UBA, Buenos Aires, Argentina.

Baquero, R. (1997). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires, Argentina: Aique Grupo Editor S.A.

Burgos, C. E. (2009). Artículo Dimensiones epistémicas y cognitivas en la enseñanza de las disciplinas proyectuales. Santa Fe, Argentina: Universidad Nacional del Litoral.

Feldman, D. (2010). Didáctica general. Buenos Aires, Argentina: Ministerios de Educación de la Nación.

Freire, P. (2003). El grito manso. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Litwin, E. (1998). El campo de la didáctica. La búsqueda de una nueva agenda. En E. Litwin y otros (Ed.), Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 91-115). Barcelona, España: Paidós.

Mazzeo, C. y Romano, A. M. (2007) La enseñanza de las disciplinas proyectuales. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.

Morin, E. (2011). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona, España: Paidós.

Munari, B. (1983). ¿Cómo nacen los objetos? Apuntes para una metodología proyectual. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Sennet, R. (2009). El artesano. Barcelona, España: Anagrama.

Steiner, G. (2007) Lecciones de los maestros. México D.F, México: Fondo de Cultura Económica. Tezontle.

Published

2021-12-10

How to Cite

Pallás, M. E. (2021). Uncertainty: Learning process and design project. A&P Continuidad, 8(15), 50–57. https://doi.org/10.35305/23626097v8i15.339