The Department of Psychopedagogy and Hygiene and school spaces, an institutional approach. Mexico, 1924-1930

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.274

Keywords:

Secretary of Public Education, Department of Psychopedagogy and Hygiene, schools, school space, architecture

Abstract

Based on official files from the Mexican Ministry of Public Education (SEP), this article analyzes how urban school spaces were redefined during the period of 1924-1930. The Department of Educational Psychology and Hygiene (DPeH), founded by the SEP in 1925, was the principal office dedicated to the inspection of hygiene in school spaces for students and the teaching staff. Influenced by the “school of action” and its precept learning by doing, required specifications (lighting and ventilation) for classrooms and workshops were enforced. Outdoor spaces for the development of sports activities were also needed for an adequate institutional functioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosalía Meníndez Martínez, Universidad Pedagógica Nacional, México

Doctora en Historia por la Universidad Iberoamericana, México. Profesora-Investigadora de tiempo completo en la Universidad Pedagógica Nacional. Imparte docencia en los niveles de licenciatura y posgrado. Líneas de investigación: historia de la educación, siglos XIX y XX; historia de los libros de texto; el espacio escolar, siglos XIX y principios del XX.

Miembro de la Red de Investigación International Textbook Catalogue como parte del proyecto Global Textbook Resource Center, del George Eckert Institut, Braunschwis, Alemania. Dirección de tesis y proyectos de investigación. Ha publicado capítulos de libros, libros, artículos nacionales e internacionales.

María Rosa Gudiño Cejudo, Universidad Pedagógica Nacional, México

 

 

References

Bernal, M. y José, M. (2000). De las escuelas al aire libre a las aulas de la naturaleza. Áreas. Revista Internacional De Ciencias Sociales, (20), 171-182. Recuperado de https://revistas.um.es/areas/article/view/144721

Britton, J. A. (1972). Moisés Sáenz: Nacionalista mexicano. Historia Mexicana, 22(1), 78-98.

Carrillo, A.M. (1999). El inicio de la higiene escolar en México: Congreso Higiénico Pedagógico de 1882. Revista Mexicana de Pediatría, 66(2), 71-74.

Chaoul Pereyra, M. E. (2012). La higiene escolar en la ciudad de México en los inicios del siglo XX. Historia Mexicana, LXII(1), 249-304.

Domínguez M. C. (2010). Una antología de José Vasconcelos. CDMX: México, Fondo de Cultura Económica.

Fell, C. (2000). José Vasconcelos, Ulises criollo. Edición crítica. CDMX: México: Fondo de Cultura Económica.

Guichot, V. (2010). Bases pedagógicas de la escuela nueva. El progresismo de John Dewey. En C. Sanchidrián y J. R. Berrio (coords), Historia y perspectiva actual de la educación infantil (pp. 179-199). Barcelona, España: Graó.

Loyo, E. (1984). Lectura para el pueblo (1921-1940). Historia Mexicana, 33(3), 298-347.

Loyo, E. (1991). Escuelas rurales Artículo 123 (1917-1940). Historia Mexicana, XL(2), 299-336.

Luna, P. I. (2019). Una escuela puede transformar al país: Origen, desarrollo y consolidación de la política pública de infraestructura educativa en México. 1944-1964 (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Meneses, E. (1998). Tendencias educativas oficiales en México. México DF, México: Universidad Iberoamericana.

Meníndez, R. (2013). Las escuelas primarias de la ciudad de México en la modernidad porfiriana. México DF, México: Universidad Pedagógica Nacional.

Moreno, P. (2010). El método Decroly. En C. Sanchidrián y J. R. Berrio (coords). Historia y perspectiva actual de la educación infantil (pp. 225- 243). Barcelona, España: Graó.

Meyer, Jean. (1992). México: Revolución y reconstrucción en los años veinte. En Bethel, L. Historia de América Latina, vol. 9, México América Central y el Caribe, c. 1870-1930, (pp.146-180). Barcelona, España: Crítica-Cambridge University Press.

Ortega, C. (2012). Ciencia y revolución en la arquitectura escolar. Ciudad de México (1910-1920). Ciencia y Desarrollo, 38 (259), 39-42. Recuperado de https://cyd.conacyt.gob.mx/archivo/259/articulos/ciencia-y-arquitectura.html

Ortega, C. (2014). Arquitectura escolar en la ciudad de México, 1880-1920 (Tesis doctoral). Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Ortega, C. (2015). Historia Política de la Tecnología: una propuesta metodológica para la historia de la arquitectura escolar (Ciudad de México, 1880-1921). Revista Mexicana de Historia de la Educación, III(6), 159-180.

Santa Ana, L.G (2007). Arquitectura escolar revolucionaria: de la Constitución a la construcción de Ciudad Universitaria (Tesis de doctoral). Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Schávelzon D. (1983). Vicente Mendiola = Escuelas al aire libre (1926-1927). Traza. Temas de arquitectura y Urbanismo, (5), 3.

Staples, A. (2008). Primeros pasos de la higiene escolar decimonónica. En C. Agostoni (coord.), Curar, sanar y educar. Enfermedad y sociedad en México, siglos XIX y XX, (pp. 17-42). México DF, México: UNAM-BUAP.

Vasconcelos, J. (2011). Obras Completas. México DF, México: Fondo de Cultura Económica Academia Mexicana de la Lengua. Recuperado de http://www.academia.org.mx/academicos-1934/item/jose-manuel-puig-casauranc.

Memorias SEP, 1927-1930. Fondo Antiguo, Universidad Pedagógica Nacional. México, D.F.

[Fotografía de construcción de la escuela al aire libre, Tamaulipas, México 1924-1928]. (Ca. 1928). Archivo Casasola, Fototeca Nacional de México. Recuperado de: https://mediateca.inah.gob.mx/islandora_74/islandora/object/fotografia%3A102800

[Fotografía de escuela Álvaro Obregón, exterior, vista parcial, Ciudad de México, Distrito Federal, México]. (Ca. 1928). Archivo Casasola, Fototeca Nacional. Recuperado de: https://mediateca.inah.gob.mx/islandora_74/islandora/object/fotografia%3A3468

Quintanilla, C. (1922, noviembre 30) Datos para crecimiento del niño mexicano. [Manuscrito]. 23-1-4-42 III 342/2. Archivo Histórico Secretaría de Educación Pública, México.

Published

2020-12-11

How to Cite

Meníndez Martínez, R., & Gudiño Cejudo, M. R. (2020). The Department of Psychopedagogy and Hygiene and school spaces, an institutional approach. Mexico, 1924-1930. A&P Continuidad, 7(13), 40–49. https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.274

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.