Urban laboratories: teaching practices and pedagogical proposals from a decolonial and ecofeminist perspective
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.494Keywords:
urban laboratories, gender, landscapeAbstract
The objective of this article is to contribute to the debate on teaching practices in architecture and urbanism from a decolonial and ecofeminist perspective. It reflects on a university experience of urban laboratories conceived as theoretical and pedagogical spaces focused on gender and landscape approaches in the teaching of project disciplines. Methodologically, it contributes to research/action mechanisms from the interweaving of teaching and extension activities, with collaborative and networked devices to identify social perceptions and everyday practices of citizenship. It introduces a pedagogical strategy which seeks to pose alternatives in the teaching/learning process in the Architecture career with training structures anchored in the dissociation of the practice characterizing the workshop space and the theory addressed from encyclopedic perspectives in regular subjects. The laboratories promote a critical stance that questions the urban space conception, planning and design which are influenced by androcentric background and dominant sectoral practices. A multidimensional and cross-scale approach from a situated perspective regarding the diversity of subjects inhabiting cities as well as their lifestyles and aspirations is introduced.
Downloads
Metrics
References
Carroza Athens, N. y Grosfoguel, R. (2023). Estudios urbanos, ciudades y decolonialidad: abordajes críticos desde América Latina y el Caribe. Revista INVI, 38(107), 1-12. Recuperado de: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-83582023000100001
Ciocoletto, A. y Col·lectiu Punt 6. (2014). Espacio para la vida cotidiana. Auditoría de Calidad Urbana con perspectiva de Género. Barcelona, España: Comanegra
CISCSA Ciudades Feministas (2021). Hacia ciudades feministas [Audio podcast]. Recuperado de https://www.ciscsa.org.ar/copia-de-podcasts.
Czytajlo, N. (2019). Género y derecho a la ciudad: claves para pensar las desigualdad(es) y territorialidad(es) emergentes en el espacio metropolitano de Tucumán. Vivienda Y Ciudad, 6, 28-50. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/27363
Czytajlo, N. (noviembre, 2023). Desigualdades territoriales en la Argentina: una perspectiva multidimensional y multiescalar. Análisis de las desigualdades socio-territoriales en las ciudades desde una perspectiva de género. [Informe consultoría]. CEPAL.
Czytajlo, N. y Casares, M. (2022). Género y Urbanismo: Dimensiones y aportes desde re-existencias y resistencias. 47 al Fondo, 23, 22-28.
Czytajlo, N. y Llomparte Frenzel, M. P. (2023). Género y paisaje: perspectivas emergentes y cartografías sociales. Experiencias desde laboratorios temáticos en Tucumán, Argentina. Revista INVI, 38(107), 122–150. doi:10.5354/0718-8358.2023.68877
Czytajlo, N.; Sarmiento, L.; Grimaldos; Y.; Mora, F. y Muiños Cirone, M. (2023, agosto). Cartografía nacional sobre iniciativas con perspectiva de género en Argentina. II Congreso Ciencia y Género. Córdoba, Argentina.
Falú, A. y Colombo, E. L. (2022). Infraestructuras del cuidado: Un instrumento de redistribución social en los territorios, Vivienda y Ciudad, (9), 191–217, Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/38303.
Filipe Narciso, C. A. (2013). Urbanismo neoliberal y diseño del espacio público. Revista Legado de Arquitectura y Diseño (13) 77-92. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4779/477947372006.pdf
Gómez Orea, D. (2007). Ordenación del territorio. Madrid, España: Ediciones Mundi prensa.
Herrero, Y. (2022). Los cinco elementos: Una cartilla de alfabetización ecológica. Barcelona, España: Editorial Arcadia.
Llomparte Frenzel, M. P., Czytajlo, N., Politi, S. y Casares, M. (2021). Innovación social y comunidades de aprendizaje en la enseñanza del urbanismo. Aportes del Observatorio Metropolitano de Tucumán (Argentina). Territorios, 155-177. doi:10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9044
Montaner, J. y Muxí, Z. (2020). Política y arquitectura. Por un urbanismo de lo común y ecofeminista. Barcelona, España: Editorial Gili.
Pastor, G. (2020). “Paisajes y dispositivos de patrimonialización diferencial. Convergencias y divergencias entre actores y percepciones” en Montoya, Arenas -ed.- Lecturas de Singularidad Territorial desde el Paisaje Cultural, Medellín, Universidad Pontificia Bolivariana.
Quiroga, C. (2022). Lina plataforma: taller de arquitectura feminista. Recuperado de https://linaplataforma.wordpress.com/2022/12/11/libro-lina-plataforma-taller-arquitectura-feminista/
Rátiva-Gaona, S. Argento, M. y Gago, V. (2024). Feminismos ecoterritoriales frente a la política de la crueldad. En F. Fernandez Droguett y F. Puente (Coords.), Feminismos ecoterritoriales en América Latina. Entre la violencia patriarcal y extractivista y la interconexión con la naturaleza. Madrid, España: Fundación Carolina. Recuperado de https://rosalux-ba.org/wp-content/uploads/2024/04/Feminismos-Ecoterritoriales_240405_125543-1.pdf
Rozas Krause, V. (2022). ¿Decolonizar la arquitectura? ARQ (Santiago), 110, 14-15. doi: 10.4067/S0717-69962022000100014
Sánchez de Madariaga, I. (2004). Infraestructuras para la vida cotidiana y calidad de vida. Ciudades, (8), 101-133. doi: 0.24197/ciudades.08.2004.101-133
Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y tiempo. Ración y emoción. Barcelona, España: ARIEL
Svampa, M. (2024). Perspectivas teóricas y prácticas de los ecofeminismos latinoamericanos. En F. Fernandez Droguetty F. Puente (Coords.), Feminismos ecoterritoriales en América Latina: cuidar, crear, re-existir (pp. 23-51), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Rosa Luxemburgo. Recuperado de https://rosalux-ba.org/wp-content/uploads/2024/04/Feminismos-Ecoterritoriales_240405_125543-1.pdf
Valdivia, B. (2021). La ciudad cuidadora del medio ambiente. Revista Crítica urbana: revista de estudios urbanos y territoriales, (4), 42-44. Recuperado de https://criticaurbana.com/wp-content/uploads/2021/03/CU17.Valdivia.pdf
Vargas, V. (2009). La violencia de género: pistas para un análisis. En A. Falú (Ed.), Mujeres en la ciudad. De violencias y derechos. Santiago de Chile, Chile: Ediciones SUR.
Vera, P., Gravano, A. y Aliaga, F. (2019). Ciudades indescifrables: imaginarios y representaciones sociales de lo urbano. Bogotá, Colombia: Ediciones USTA.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.