Urban laboratories: teaching practices and pedagogical proposals from a decolonial and ecofeminist perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.494

Keywords:

urban laboratories, gender, landscape

Abstract

The objective of this article is to contribute to the debate on teaching practices in architecture and urbanism from a decolonial and ecofeminist perspective. It reflects on a university experience of urban laboratories conceived as theoretical and pedagogical spaces focused on gender and landscape approaches in the teaching of project disciplines. Methodologically, it contributes to research/action mechanisms from the interweaving of teaching and extension activities, with collaborative and networked devices to identify social perceptions and everyday practices of citizenship. It introduces a pedagogical strategy which seeks to pose alternatives in the teaching/learning process in the Architecture career with training structures anchored in the dissociation of the practice characterizing the workshop space and the theory addressed from encyclopedic perspectives in regular subjects. The laboratories promote a critical stance that questions the urban space conception, planning and design which are influenced by androcentric background and dominant sectoral practices. A multidimensional and cross-scale approach from a situated perspective regarding the diversity of subjects inhabiting cities as well as their lifestyles and aspirations is introduced.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natalia Czytajlo, CONICET; Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Arquitecta y Doctora en Ciencias Sociales (Universidad Nacional de Tucumán). Especialista en Estudios de las Mujeres y de Género (Universidad Nacional de Luján). Máster en Impactos Territoriales de la Globalización (UNIARA). Investigadora CIC Independiente CONICET. Profesora Asociada Cátedra Urbanística y Taller de Urbanismo y Planificación I en la FAU UNT. Coordinadora Laboratorio de Género y Urbanismo del OFUT/ IPDU.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 2. Adquisición de fondos; 3. Análisis formal; 4. Conceptualización; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 8. Metodología; 9. Recursos; 10. Redacción - borrador original; 11. Software; 12. Supervisión; 14. Visualización 

Maria Paula Llomparte Frenzel, CONICET; Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Arquitecta y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de Tucumán. Profesora Adjunta de Urbanística y Taller de Urbanismo y Planificación I (UNT). Investigadora Asistente CONICET. Ha publicado un libro, capítulos de libros y artículos en revistas nacionales e internacionales entre ellas Revista Ciudades UVa, INVI, Territorios, Bitácora Urbano Territorial, Revista Urbano.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 2. Adquisición de fondos; 3. Análisis formal; 5. Curaduría de datos; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 8. Metodología; 9. Recursos; 10. Redacción - borrador original; 12. Supervisión; 13. Validación; 14. Visualización 

References

Carroza Athens, N. y Grosfoguel, R. (2023). Estudios urbanos, ciudades y decolonialidad: abordajes críticos desde América Latina y el Caribe. Revista INVI, 38(107), 1-12. Recuperado de: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-83582023000100001

Ciocoletto, A. y Col·lectiu Punt 6. (2014). Espacio para la vida cotidiana. Auditoría de Calidad Urbana con perspectiva de Género. Barcelona, España: Comanegra

CISCSA Ciudades Feministas (2021). Hacia ciudades feministas [Audio podcast]. Recuperado de https://www.ciscsa.org.ar/copia-de-podcasts.

Czytajlo, N. (2019). Género y derecho a la ciudad: claves para pensar las desigualdad(es) y territorialidad(es) emergentes en el espacio metropolitano de Tucumán. Vivienda Y Ciudad, 6, 28-50. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/27363

Czytajlo, N. (noviembre, 2023). Desigualdades territoriales en la Argentina: una perspectiva multidimensional y multiescalar. Análisis de las desigualdades socio-territoriales en las ciudades desde una perspectiva de género. [Informe consultoría]. CEPAL.

Czytajlo, N. y Casares, M. (2022). Género y Urbanismo: Dimensiones y aportes desde re-existencias y resistencias. 47 al Fondo, 23, 22-28.

Czytajlo, N. y Llomparte Frenzel, M. P. (2023). Género y paisaje: perspectivas emergentes y cartografías sociales. Experiencias desde laboratorios temáticos en Tucumán, Argentina. Revista INVI, 38(107), 122–150. doi:10.5354/0718-8358.2023.68877

Czytajlo, N.; Sarmiento, L.; Grimaldos; Y.; Mora, F. y Muiños Cirone, M. (2023, agosto). Cartografía nacional sobre iniciativas con perspectiva de género en Argentina. II Congreso Ciencia y Género. Córdoba, Argentina.

Falú, A. y Colombo, E. L. (2022). Infraestructuras del cuidado: Un instrumento de redistribución social en los territorios, Vivienda y Ciudad, (9), 191–217, Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/38303.

Filipe Narciso, C. A. (2013). Urbanismo neoliberal y diseño del espacio público. Revista Legado de Arquitectura y Diseño (13) 77-92. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4779/477947372006.pdf

Gómez Orea, D. (2007). Ordenación del territorio. Madrid, España: Ediciones Mundi prensa.

Herrero, Y. (2022). Los cinco elementos: Una cartilla de alfabetización ecológica. Barcelona, España: Editorial Arcadia.

Llomparte Frenzel, M. P., Czytajlo, N., Politi, S. y Casares, M. (2021). Innovación social y comunidades de aprendizaje en la enseñanza del urbanismo. Aportes del Observatorio Metropolitano de Tucumán (Argentina). Territorios, 155-177. doi:10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9044

Montaner, J. y Muxí, Z. (2020). Política y arquitectura. Por un urbanismo de lo común y ecofeminista. Barcelona, España: Editorial Gili.

Pastor, G. (2020). “Paisajes y dispositivos de patrimonialización diferencial. Convergencias y divergencias entre actores y percepciones” en Montoya, Arenas -ed.- Lecturas de Singularidad Territorial desde el Paisaje Cultural, Medellín, Universidad Pontificia Bolivariana.

Quiroga, C. (2022). Lina plataforma: taller de arquitectura feminista. Recuperado de https://linaplataforma.wordpress.com/2022/12/11/libro-lina-plataforma-taller-arquitectura-feminista/

Rátiva-Gaona, S. Argento, M. y Gago, V. (2024). Feminismos ecoterritoriales frente a la política de la crueldad. En F. Fernandez Droguett y F. Puente (Coords.), Feminismos ecoterritoriales en América Latina. Entre la violencia patriarcal y extractivista y la interconexión con la naturaleza. Madrid, España: Fundación Carolina. Recuperado de https://rosalux-ba.org/wp-content/uploads/2024/04/Feminismos-Ecoterritoriales_240405_125543-1.pdf

Rozas Krause, V. (2022). ¿Decolonizar la arquitectura? ARQ (Santiago), 110, 14-15. doi: 10.4067/S0717-69962022000100014

Sánchez de Madariaga, I. (2004). Infraestructuras para la vida cotidiana y calidad de vida. Ciudades, (8), 101-133. doi: 0.24197/ciudades.08.2004.101-133

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y tiempo. Ración y emoción. Barcelona, España: ARIEL

Svampa, M. (2024). Perspectivas teóricas y prácticas de los ecofeminismos latinoamericanos. En F. Fernandez Droguetty F. Puente (Coords.), Feminismos ecoterritoriales en América Latina: cuidar, crear, re-existir (pp. 23-51), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Rosa Luxemburgo. Recuperado de https://rosalux-ba.org/wp-content/uploads/2024/04/Feminismos-Ecoterritoriales_240405_125543-1.pdf

Valdivia, B. (2021). La ciudad cuidadora del medio ambiente. Revista Crítica urbana: revista de estudios urbanos y territoriales, (4), 42-44. Recuperado de https://criticaurbana.com/wp-content/uploads/2021/03/CU17.Valdivia.pdf

Vargas, V. (2009). La violencia de género: pistas para un análisis. En A. Falú (Ed.), Mujeres en la ciudad. De violencias y derechos. Santiago de Chile, Chile: Ediciones SUR.

Vera, P., Gravano, A. y Aliaga, F. (2019). Ciudades indescifrables: imaginarios y representaciones sociales de lo urbano. Bogotá, Colombia: Ediciones USTA.

Published

2024-12-11

How to Cite

Czytajlo, N., & Llomparte Frenzel, M. P. (2024). Urban laboratories: teaching practices and pedagogical proposals from a decolonial and ecofeminist perspective. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.494