Los talleres híbridos

Metaphors, imaginaries and educational technologies in architecture teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.492

Keywords:

enseñanza, taller, metáfora, hibridez, arquitectura

Abstract

For anyone who has studied in an Architecture faculty, at least in Argentina, talking about the “workshop” can be something absolutely daily. For more than a hundred years it has been unquestionably conceived as a place where you “learn by doing.” As with most words, no one questions every day what it means in other contexts, where it comes from, or why they are not called classrooms. It’s because it is a dead metaphor, that hides ideological connotations and characteristic images which are not visible every time it is mentioned. “Workshop” comes from artilaria, atelier or lehrwerkstatt in different languages, all expressions particularly linked to productive technologies of each era. For this reason, this article presents a study of the unsaid of the workshop that reveals behind its metaphor, to think about what it says about the world in terms of educational technologies and thus recognize the limits and borders in which it is possible to imagine " hybrid workshops” nowadays. Returning briefly to the history and semantics of the workshop offers a new framework for thinking about digital educational technologies in architecture teaching, beyond the context of emergency and post-pandemic education.

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Author Biography

Laura Josefina Vazquez, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Arquitecta y docente por la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Allí también cursó la especialización en Docencia Universitaria. Coordinadora de Seminarios de Crítica e Investigadora Principal del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”. Desde 2016 participa en proyectos de investigación UBACyT y PIA SI, donde combina líneas de investigación de historia urbana, didácticas específicas y tecnologías educativas. En la línea de enseñanza ha publicado artículos en revistas científicas como Revista del IICE y Anales del IAA, así como también diversas ponencias en jornadas de investigación.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 3. Análisis formal; 4. Conceptualización; 5. Curaduría de datos; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 8. Metodología; 9. Recursos; 10. Redacción - borrador original; 14. Visualización  

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Published

2024-12-11

How to Cite

Vazquez, L. J. (2024). Los talleres híbridos: Metaphors, imaginaries and educational technologies in architecture teaching. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.492