Los talleres híbridos
Metaphors, imaginaries and educational technologies in architecture teaching
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.492Keywords:
enseñanza, taller, metáfora, hibridez, arquitecturaAbstract
For anyone who has studied in an Architecture faculty, at least in Argentina, talking about the “workshop” can be something absolutely daily. For more than a hundred years it has been unquestionably conceived as a place where you “learn by doing.” As with most words, no one questions every day what it means in other contexts, where it comes from, or why they are not called classrooms. It’s because it is a dead metaphor, that hides ideological connotations and characteristic images which are not visible every time it is mentioned. “Workshop” comes from artilaria, atelier or lehrwerkstatt in different languages, all expressions particularly linked to productive technologies of each era. For this reason, this article presents a study of the unsaid of the workshop that reveals behind its metaphor, to think about what it says about the world in terms of educational technologies and thus recognize the limits and borders in which it is possible to imagine " hybrid workshops” nowadays. Returning briefly to the history and semantics of the workshop offers a new framework for thinking about digital educational technologies in architecture teaching, beyond the context of emergency and post-pandemic education.Downloads
Metrics
References
Ander-Egg, E. (2017). El taller. Buenos Aires, Argentina: Magisterio del Río de la Plata.
Bárcia, R. (1881). Primer diccionario general etimológico de la lengua española. Madrid, España: Álvarez hermanos.
Baricco, A. (2018). The Game. Barcelona, España: Anagrama.
Batlle, S. (Comp.) (2018). De alumnos y arquitectos. Buenos Aires, Argentina: Dar, FADU-UBA.
Belinsky, J. (2007). Lo imaginario. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Berger, P. L. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu. (1era edición de 1968)
Brachet, A. (1880). Dictionnaire Étymologique de la lague francaise. París, Francia: A. Lahure.
Burbules, N. y Callister, T. (2006). Educación: Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires, Argentina: Granica.
Cravino, A. (2012). Enseñanza de arquitectura. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
Cravino, A. (2024). Historia de la enseñanza de la arquitectura. [Seminario específico]. MAHCADU, FADU-UBA.
Echegaray, E. (1887). Diccionario general etimológico de la lengua española. Madrid, España: Álvarez Hermanos.
González Cuberes, T. (1994). El taller de los talleres. Buenos Aires, Argentina: Estrada.
Gropius, W. (1923). Idee und aufbau des staatliches bauhauses. En Staatliches Bauhaus, Weimar 1919 – 1923 (pp. 7-18). Munich, Alemania: Bauhausverl.
Informe de gestión 2021 (2021, octubre 21). Secretaría de Medios y Comunicación, FADU-UBA. Recuperado de https://www.fadu.uba.ar/gestion-2021/
Lion, C. (Coord.) (2023). Repensar la educación híbrida después de la pandemia. UNESCO. Recuperado de https://www.iiep.unesco.org/en/publication/repensar-la-educacion-hibrida-despues-de-la-pandemia
Lizcano, E. (2006). Metáforas que nos piensan. Buenos Aires, Argentina: Bajo cero.
Maggio, M. (2021). Educación en Pandemia. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Maggio, M. (2023). Híbrida. Buenos Aires, Argentina: Tilde editora.
Ministerio de Educación de la Nación (2021). Tecnologías digitales. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.
Muxi, Z. (2015). Carmen Córdova 1929-2011. Un día una arquitecta. Recuperado de: https://undiaunaarquitecta.wordpress.com/2015/06/21/carmen-cordova-1929-2011/
Palma, H. (2015). Ciencia y metáforas. Crítica de una razón incestuosa. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Perrotti Poggio, J. (2018). La formación de jóvenes investigadores en arquitectura. Buenos Aires, Argentina: IAA-FADU-UBA.
Pfeifer, W. (1993) Diccionario etimológico de la lengua alemana. Versión digitalizada revisada en el Diccionario digital de la lengua alemana. Recuperado de https://www.dwds.de/wb/etymwb/Werk
Quivy, R. y Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en Ciencias Sociales. México DF, México: Limusa.
Real Academia Española (s.f.). Taller. En Diccionario de la lengua española. Recuperado de https://dle.rae.es/taller
Resolución (CD) N.º 413 (1989, junio 27). Centro CAO. Creación asistida por ordenador. Consejo Directivo, FADU-UBA. Recuperada de https://centrocao.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/2021/10/ANTECEDENTES-CENTRO-CAO-1.pdf
Romano, A. M. (2015). Conocimiento y práctica proyectual. Buenos Aires, Argentina: Infinito.
Romano, A. M. (2021). Aprender (y enseñar) a proyectar Arquitectura. Buenos Aires, Argentina: Diseño.
Sabugo, M. (2022). La cursada llevadera. Ponencia presentada en XXXVI Jornadas de investigación y XVIII Encuentro Regional SI+ Categorías. SI-FADU-UBA, Buenos Aires.
Sabugo, M. (2014). El tronco y el follaje. Conferencia en el VI Encuentro-Taller de docentes de Historia de la Arquitectura, el Diseño y la Ciudad.
Shön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona, España: Paidós.
Soletic, A. (2021). Modelos híbridos en la enseñanza. CIPPEC. Recuperado de: https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2021/08/INF-EDU-Modelos-hi%CC%81bridos.pdf
Suárez Torrico, M. (2020). Pandora. Recuperado de: https://movienteeducativo.com/pandora-dispositivo-habitaculo-para-re-habitar-el-taller-pos-pandemia/
Suárez Torrico, M. (2022). Prácticas de la enseñanza universitaria resideñadas en escenarios contemporáneos. El caso del taller en la FADU UBA. (Tesis inédita).
Suárez Torrico, M. e Ibarra, L. (2021). Las prácticas de la enseñanza en la coyuntura de la pandemia por Covid-19. Actas de las XXV Jornadas de Investigación y XVII Encuentro Regional SI+ Palabras clave (pp. 1036-1054). SI-FADU-UBA, Buenos Aires.
Valentino, J. (2004). Permanencia del Proyecto Beaux-Arts. Ponencia presentada en XIX Jornadas de Investigación y I Encuentro Regional SI+PRO Investigación + proyecto. SI-FADU-UBA, Buenos Aires.
Vazquez, L. J. (2020). Instrumentos para la investigación didáctica en el taller de historia. Ponencia presentada en XXXIV Jornadas de Investigación y XVI Encuentro Regional SI+ Heramientas y procedimiento. SI-FADU-UBA, Buenos Aires.
Vazquez, L J. (2022). Lo que la virtualidad se llevó. Revista del IICE, 52, 139-155. https://doi.org/10.34096/iice.n52.11132
Vazquez, L J. (2023). La medida de la clase. Ponencia presentada en XXXVII Jornadas de Investigación y XIX Encuentro Regional SI+ Escalas. SI-FADU-UBA, Buenos Aires.
Vazquez, L. J. (2024). Propuestas híbridas: hacia un cambio de escala en la clase universitaria. Area, 30(2), 1-17.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.