Beyond the observatory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.486

Keywords:

decoloniality, experience, in situ, in vivo

Abstract

This essay offers a critical reflection of an onto-epistemological and decolonial nature on the production of knowledge in general and in architecture in particular, taking Julio Cortázar’s tale From the Observatory (1972/2018) as a catalyst. In an attempt to approach the question posed by this issue of A&P Continuidad magazine, the essay analyzes and proposes intercultural points of contact between epistemological and ontological formulations, both traditional and contemporary ones, displacing rigid considerations of “the new” or “the old” in the production of knowledge. It is not a matter of interest in the essay to give an easy answer to the question, but to provoke a kind of discomfort that allows us to observe the political and ideological intentions that have given and give origin, meaning and direction to onto-epistemological formulations. Thus, the essay suggests multiple questions, especially about the power relations implicit in the various ways of understanding the production of knowledge—concepts, procedures, and protocols. That is, the essay invites to visualize the impact and consequences on human and non-human life that are brought into play with each choice of a specific onto-epistemological apparatus for disciplinary deployment—in this case, architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Valderrama, Universidad Nacional de Rosario, Argentina; University of Illinois at Urbana Champaign, Estados Unidos.

Arquitecta (UNR), Máster en Arquitectura de Paisajes (UIUC) y Candidata a Doctora (UIUC). En FAPyD-UNR es Directora de la Maestría en Arquitectura del Paisaje, Profesora Titular, Extensionista e Investigadora Cat.3. Co-fundadora del colectivo Matéricos Periféricos. Fue Vicedecana (FAPyD, 2015-2019) y Directora de Innovación para el Desarrollo (UNR, 2019-2021). Ha sido invitada por diversas universidades de Latinoamérica, Estados Unidos y Europa. Ha recibido más de 40 premios individuales y colectivos, tanto en el ámbito académico como profesional. Ha publicado profusamente en inglés y en español, destacándose el libro Design-Build Studios in Latin America: Teaching through a Social Agenda financiado por Graham Foundation (2022).

References

Abd, F. y Copello, J. (2020, septiembre 26) Cuántas horas pasamos frente a las pantallas? Aún antes de que se desatara la pandemia, los argentinos superábamos diariamente el promedio global. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/sociedad/cuantas-horas-pasamos-frente-pantallas-nid2461266/

Alberti, L. B. (2013). De re aedificatoria. Madrid, España: Ediciones Akal. (1era edición 1485).

Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway. En Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning (pp. 39-70). Durham, Estados Unidos: Duke University Press.

Bennett, J. (2022). Materia Vibrante. Una ecología política de las cosas. (M. Gonnet, Trad.). Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Benasayag, M. (2021). ¿Funcionamos o existimos? Una respuesta a la colonización algorítmica. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros.

Benítez, S. (2024). El lugar de la arquitectura. En Conferencia con motivo del otorgamiento del título de Doctor Honoris Causa por la Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina, Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=sH-73DvB6bo

Coole, D. y Frost, S. (2010). Introducing the New Materialisms. En New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics (pp. 1-43). Durham, Estados Unidos: Duke University Press.

Cortázar, J. (2018). Prosa del observatorio. Buenos Aires, Argentina: Alfaguara. (1era edición 1972)

Descartes, R. (1993). Meditations on First Philosophy. (D. A. Cress, Trad.) Indianapolis and Cambridge, Estados Unidos: Hackett Publishing Company. (1era edición 1641)

Gilbert, S. F., Sapp, J. y Tauber, A. I. (2012). A symbiotic view of life: we have never been individuals. The Quarterly Review of Biology. 87 (4), 325-341.

Heidegger, M. (1962). Being and time. Oxford y Cambridge, Inglaterra: Blackwell. (1era edición 1927).

Horkheimer M. y Adorno T. W. (1987). Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments. (G. S. Noerr, Ed.). (E. Jephcott, Trad.). Stanford, Estados Unidos: Stanford University Press. (1era edición 1944).

Husserl, E. (2014). Ideas for a pure phenomenology and phenomenological philosophy: First book: General introduction to pure phenomenology. Massachusetts, Estados Unidos: Hackett Publishing. (1era edición 1913).

Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Nueva York, Estados Unidos: Oxford University Press.

Latour, B. (2011). Drawing things together. En The map reader: Theories of mapping practice and cartographic representation (2011): 65-72.

Latour, B., y Descola, P. (2013). Approaches to the Anthropocene – a Conversation with Philippe Descola and Bruno Latour. Conversación grabada en la University of British Columbia Museum of Anthropology. Recuperada de

https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubclibraryandarchives/67657/items/1.0076749.

Mendoza, J. M. F. (2016). El orden de las ciencias especulativas concebido por Alejandro de Hales según su comentario a la metafísica aristotélica. CAURIENSIA (XI), 531-544.

Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. (C. Smith, Trad.). Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Morton, T. (2020). Magia realista: objetos, ontología y causalidad. (R. Suárez y L. Rolón, Trad.). Londres, Inglaterra: Open Humanities press.

Mujica, H. (2020). La palabra inicial. La mitología del poeta en la obra de Heidegger. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: El hilo de Ariadna.

Segato, R. (2020). Coronavirus: Todos somos mortales. Del significante vacío a la naturaleza abierta de la historia. En G. Llamosas, E. Gullo y A. Kern (Ed.), El futuro después del COVID-19, 76-88. Aires, Argentina: Jefatura de Gabinete de la Nación Argentina.

Segato, R. (2021). La crítica de la colonialidad en ocho ensayos. Y una antropología por demanda. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Scheiber, K. (2024). La potencia y el afecto. Las inter-agencias materia-cuerpo en los procesos de producción, expresión y recepción de la arquitectura. (Proyecto de investigación CIN no publicado y en proceso de evaluación). Directora: Ana Valderrama. Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina.

Spinoza, B. (2014). Tratado de la Reforma del entendimiento. Principios de filosofía de Descartes. Pensamientos Metafísicos. (A. Domínguez Basalo, Trad). Madrid, España: Alianza Editorial.

Spinoza, B. (2000). Ética demostrada según el orden geométrico. (A. Domínguez, Trad.) Madrid, España: Editorial Trotta S.A.

Valderrama, A., Riva, A., Franco, E., Berta, R., Ferrazini, P., Barbieri, P., Machado, M., Geremía, C., Sproviero, E., García, G., Ghilioni, H., Pereyra, C., Tironi, M., Marini, P., Baima, J., Fernández, E., Sant’Ana, C., Polenta, B., Gómez Hernández, J., Damiani, M., Bonicatto, M., Manzi, M., Rizzuti, S., Mansilla, A., y Ambroa, M. (2018). Escala 1-1. trayectos experimentales en el proceso de determinacion del proyecto arquitectonico. Una didactica interdisciplinaria para los 3 primeros años de la carrera de arquitectura. (Proyecto de investigación PID ARQ. 195). Directora: Ana Valderrama. Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Valderrama, A., Riva, A., Franco, E., Berta, R., Ferrazini, P., Polenta, B., Gómez Hernández, J., Serralunga, J., Bianchi, E., Sant’Ana, C., Baima, J., Ghilioni, H., Mammana, G., Barrale, V., Nakatsuka, S., Solari, C., Martin, L., Del Río, P., García, G., Ruiz, L., Zupanovich, G., Vega, G., Abaca, M., Schreiber, D., Salomon, F., Rivero, E., Nasutti, M., Díaz, A., Basla, S., Borean, C., Burucullu, M., Carrillo, M., Herrero, B., Appiani, A., Angellotti, M. y Berta, V. (2022). Continuidades entrelazadas: cuerpos, materias, artefactos, territorios (Proyecto de investigación PID 80020220700012UR). Directora: Ana Valderrama. Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Wildcat, M., McDonald, M., Irlbacher-Fox S. y Coulthard, G. (2014). Learning from the land: Indigenous land-based pedagogy and decolonization. Decolonization: Indigeneity, Education & Society 3 (3), 1-15.

Published

2024-12-11

How to Cite

Valderrama, A. (2024). Beyond the observatory. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.486