Design of educational games

An experience in digital fabrication through a hybrid training proposal in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.474

Keywords:

hybrid education, architecture, digital manufacturing

Abstract

This study aims to observe teaching practices in the field of designer and architect training through the lens of new scenarios arising from the consolidation of information society and global events. In particular, we focus on the COVID-19 pandemic, which recently and dramatically affected humanity's habits of coexistence. We describe an educational experience of transition between a training modality mediated by a technological interface and a face-to-face instance dealing with a design process for developing a set of didactic games to stimulate the principles of space, movement, and balance for children between 3 and 12 years old. The process follows a sequence of three moments: the first case consists of distance learning in digital fabrication carried out in 2021; the second one introduces the development and face-to-face production at the higher education institution in 2022; and the third one, which was also face-to-face, addresses the validation of the proposal in a kindergarten in 2023. The experience concludes with a proposal for a hybrid training model to develop technological competencies in the elaboration of digital fabrication projects.

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Author Biographies

José Luis Barrientos Chamorro, Universidad UNIACC, Chile

Diseñador Industrial con especialización en Muebles y Objetos, Universidad de Las Américas. Magíster en Educación Superior Universidad de las Artes y Comunicaciones (UNIACC). Posee amplios conocimientos en herramientas digitales y procesos de fabricación industrial, así como habilidades prácticas en diseño y cubicación de materiales en planimetría 2D y 3D. Ha liderado proyectos de diseño de autor, colecciones industriales y procesos digitales para máquinas CNC. Actualmente, ejerce como, docente y coordinador de Nuevas Tecnologías de la Universidad UNIACC, Chile. Es socio y fundador de Basalto estudio de diseño.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 4. Conceptualización; 7. Investigación; 8. Metodología; 9. Recursos; 12. Supervisión; 13. Validación; 14. Visualización  

Ricardo Antonio Abarca Alarcón, Universidad de Chile, Chile

Diseñador Industrial mención Diseño Gráfico de la Universidad de Valparaíso y Magíster en Educación mención Informática Educativa de la Universidad de Chile. Sus líneas de investigación son el desarrollo profesional docente y la incorporación curricular de tecnologías digitales. Trabaja en docencia en educación superior para el diseño y la educación, en diversas universidades chilenas desde el año 2001, actualmente en la UNIACC y en la Universidad de Chile. Asimismo, desarrolla su trabajo profesional en el contexto del diseño instruccional para la educación remota en empresas y en el Ministerio de Educación de Chile.

Roles de autoría: 4. Conceptualización; 6. Escritura - revisión y edición; 9. Recursos; 10. Redacción - borrador original; 11. Software

References

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Published

2024-12-11

How to Cite

Barrientos Chamorro, J. L., & Abarca Alarcón, R. A. (2024). Design of educational games : An experience in digital fabrication through a hybrid training proposal in higher education. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.474