Permanence and transformations

Chipperfield in Athens: memory, invention, contradiction, counterfeit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i20.441

Keywords:

Athens, minimalism, Mediterranean, landscape, museum

Abstract

The text analyzes the background and the theoretical implications of the project for the expansion of the National Archaeological Museum of Athens (MAN) designed by the architect D. Chipperfield. The genesis and characteristics of the urban context shaping the consolidated city related to the project are analyzed. The nineteenth-century urban plan as well as the dynamics and transformations that take place in a context influenced by a constantly changing tourism model are particularly addressed.

Chipperfield's approach to the expansion of the MAN is explored regarding the compositional strategies through which both scale relationships and meaning variations of the context’s features are regulated, i.e., just as they are configured in the contemporary city. These strategies are continuously compared with the Neues Museum in Berlin which has also been designed by D. Chipperfield.

Finally, the text reflects on the role of the contemporary museum as not only a complex organism but also an integral part of the urban fabric by means of strategies which -taking into account the specific Athenian condition- seem to prelude a contextualist minimalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alexios Tzompanakis, Universidad Tecnológica de Creta, Grecia

Dr. Arquitecto (Sapienza, Universidad de Roma). Profesor Asociado en Diseño Arquitectónico y Urbano en la Escuela de Arquitectura, Universidad Tecnológica de Creta (TUC). Sus intereses se focalizan en la transformación del paisaje urbano en la transición de la modernidad a la posmodernidad y en la relación entre el diseño arquitectónico/urbano y los tejidos urbanos históricos. La investigación sobre estos temas se lleva a cabo a través de la actividad docente y profesional, así como mediante la participación en concursos de diseño arquitectónico/urbano, donde obtuvo varios premios.

Roles de autor: Administración del proyecto; Adquisición de fondos; Análisis formal; Conceptualización; Curaduría de datos; Escritura - revisión y edición; Investigación; Metodología; Recursos; Redacción - borrador original; Software; Supervisión; Validación; Visualización  

References

Aesopos, Y. y Simeoforidis, Y. (Eds.). (1999). Landscapes of Modernization. The Hague-Athens, Grecia: Metapolis Press.

Aesopos, Y. (Ed.). (2015). Tourism Landscapes. Remaking Greece. Atenas, Grecia: Domes.

Arnheim, R. (1966). Toward a Psychology of Art. Berkeley y Los Angeles, EEUU: University of California Press. (1º ed. De 1949)

Augé, M. (1992). Non-Lieux. París, Francia: Seuil.

Benjamin, W. y Lacis, A. (1925). Neapel (Denkbilder). En T. Rexroth (Ed.). (1972), Walter Benjamin. Gesammelte Schriften, IV, 1. (pp. 307-316). Fráncfort del Meno, Alemania: Suhrkamp.

Beriatos, I. y Gospodini, A. (Eds.). (2006). I Nuovi paesaggi urbani e la città ellenica (in greco). Atenas, Grecia: Kritiki.

Biris, K. (1995). Atene, dal XIX al XX secolo (in greco). Atenas, Grecia: Melissa.

Braudel, F. (1985). La Méditerranée. París, Francia: Flammarion.

Carmona, M. (2021). Public Spaces Urban Spaces. The dimension of Urban Design. Nueva York, EEUU: Routledge.

Chadzisavva, D. (2023). Teorie Architettoniche Contemporanee. Rapporti tra Filosofia e Architettura (in greco). Tesalónica, Grecia: University Studio Press.

Corner, J. y Bick Hirsch, A. (2014). Landscape Imagination: The Collected Essays of James Corner 1990—2010. Princeton, EEUU: Princeton Architectural Press.

Curtius, E. y Kaupert, J. (1895-1903). Karten Von Attica. Berlin, Alemania: Karten. Doihttps://doi.org/10.11588/diglit.776#0003

Eurostat (2022) https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tour_ce_oaw/default/table?lang=en&category=tour.tour_ce.tour_ce_oa).

Filippidis, D. (1995). Per la Città Ellenica. Atenas, Grecia: Themelio.

Foucault, M. (1994). Des Espaces Autres (conférence au Cercle d'études architecturales, 14 mars 1967). En D. Defert y F. Ewald. (Ed.), Michel Foucault. Dits et écrits IV (1980-88) (pp. 752-762). París, Francia: Gallimard.

Forssman, E. (1981). Karl Friedrich Schinkel. Bauwerke und Baugedanken. Múnich, Alemania: Verlag Schnell&Steiner.

Frampton, K. (1985). Architettura Moderna. Storia Critica. Atenas, Grecia: Themelio.

Genovese, R. (1995). La Tribù Occidentale. Turín, Italia: Bollati Boringhieri.

Giakoumakatos, A. (2003). Storia dell'Architettura Ellenica. Atenas: Nefeli.

Gospodini, A. (2001). Urban Design, Urban Space Morphology, Urban Turism. An emerging Paradigm Concerning their Relationship. European Planning Studies, .(7), 925-935.

Guattari, F. (1989). Le Trois Écologies. París, Francia: Galilée.

Konstantinidis, A. (1987). Per l'Architettura. Atenas, Grecia: Agra.

Koolhaas, R. (1978). Delirious New York. A Retroactive Manifesto for Manhattan. Nueva York, EEUU: The Monacelli Press.

Koolhaas, R. (2002). Junkspace. October, 100, 175-190.

Lanzetta, A. (2012). Serie e Cataloghi. Tecnica e Masse. En A. Terranova y F. Toppetti (Eds.), Temi Figure Architetti del Modernocontemporaneo (pp. 182-190). Roma, Italia: Gangemi.

Latour, B. (1991). Nous n'avons jamais été Modernes. París, Francia: La Dècouverte.

Lefebvre. H. (1974). La Production de l'Espace. París, Francia: Anthropos.

Loyer, F. (2017). L'Architecture de la Grèce au XIX Siècle (1821-1912). Atenas, Grecia: École Française d'Athènes.

Merleau-Ponty, (1966). Sens et non-sens. París, Francia: Les Éditions Nagel.

McNeill, D. y While, A. (2001). The New Urban Economies. En R. Paddison (Ed.), Handbook of Urban studies (pp. 296-308). Londres, Reino Unido: Sage Publications.

Neckelmann, H. (2009). Unter den Linden – Flanieren und Amüsieren. Erfurt, Alemania: Sutton Verlag.

Papageorgiou-Venetas, A. (2001). Αtene. Una Visione del Classicismo. Atenas, Grecia: KAPON.

Papoulias, Ch. (1991). Erictonio Museo dell'Acropoli. Tefchos, 5/1991, 54-68.

Philippopoulou-Michailidou, E. (1991). The New Acropolis Museum (Catalogo dei Progetti di Concorso). Atenas, Grecia: Greek Ministry of Culture.

Rossi, A. (1966). L'Architettura della Città. Venecia, Italia: Marsilio.

Rowe, C. y Koetter F. (1979). Collage City. Cambridge Mass, EEUU: MIT Studio Press.

Said, E. (1978). Orientalism.Nueva York, EEUU: Pantheon Books.

Sassen, S. (2001). Cities in a Global Economy. En R. Paddison (Ed.), Handbook of Urban studies (pp. 257-282). Londres, Reino Unido: Sage Publications.

Schimmel-Falkenau, W. (2006). Kommen und Gehen Unter den Linden. Berlín, Alemania: Berlin Story Verlag.

Shaw, D. V. (2001). The Post-Industrial City. En R. Paddison (Ed.), Handbook of Urban studies (pp. 284-295). Londres, Reino Unido: Sage Publications.

Tsiomis, Y. (1985). Atene Città Capitale. Atenas, Grecia: Ministero della Cultura.

Tsiomis, Y. (2017). Athènes à soi-même étrangére. Naissance d'une Capitale Néoclassique. Marsella, Francia: Parenthèses.

Terranova, A. (2001). Mostri Metropolitani, Roma, Italia: Meltemi.

Tzompanakis, A. (2006). Teseo e il Labirinto del Sistema Territoriale Ateniese. Gomorra, 10(1), 121-125.

Tzompanakis, A. (2012). Labirinti Mediterranei. Tessuto, Paesaggio e Spazialità tra Europa e Periferia Ellenica. Florencia, Italia: Alinea.

Tzompanakis, A. (2021). Città informale. Cronache dalla Perifera Ellenica. Asfalto. Disponible en: https://asfalto.archphoto.it/category/alexis-tzompanakis/

Waldheim, Charles. (2016). Landscape as Urbanism: a General Theory. Princeton, EEUU: Princeton University Press.

Wolfrun, S. (2018). Porous City. From Metaphor to Urban Agenda. Basel, Suiza: Birkhäuser.

Zukin, S. (1995). The culture of Cities. Cambridge Mass, EEUU: Blackwell Publishers Ltd.

Published

2024-07-05

How to Cite

Tzompanakis, A. (2024). Permanence and transformations: Chipperfield in Athens: memory, invention, contradiction, counterfeit. A&P Continuidad, 11(20). https://doi.org/10.35305/23626097v11i20.441