Other views on teaching in architecture: Latin American collectives in the first decades of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.391

Keywords:

architecture education, latin american collectives, professional activists

Abstract

This article addresses with the work of three Latin American architectural groups, during the first decades of the 21st century, which challenge disciplinary autonomy through the co-production of architecture and knowledge. It is proposed to work on the relationship between its ways of doing and the link of its members with architecture teaching, considering that many of these are university teachers. An attempt is made to understand how these ways of doing, which make visible changes in the role, objectives and concerns of the architect, establish a dialectical relationship with their ways of teaching architecture. It is questioned on how his participation, within the universities, could be linked to changes within their educational programs and, consequently, influence the professional profile of future architects. Their methodological work strategies are characterized here to later delve into the relationship with their proposals in university curricular spaces, from the work with primary sources of the groups and the realization of ad-hoc interviews. The main guides for this work are the collective's way of working, the academic training of its main members, and the didactic and thematic resources they choose to work as teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Florencia Blázquez, CONICET-CURDIUR; Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Arquitecta (FAPyD UNR, 2017). Es becaria doctoral del CONICET (2021-2026). Doctoranda en Arquitectura (FAPyD UNR). Investiga las arquitecturas colectivas en Latinoamérica y su relación con la enseñanza de la disciplina. Es diplomada en Estudios Avanzados en Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje por la UNR y actualmente cursa la carrera de Profesorado en Arquitectura. Participó como expositora en el Encuentro Virtual de Jóvenes Investigadores (AUGM, 2021), en Arquisur (2021) y en la Jornada Arquitectura Investiga (FAPyD, 2021). Se desempeña como jefa de trabajos prácticos en el Área de Historia de la Arquitectura (FAPyD UNR).

References

Bayona, D. (2018). Centro Comunitario Nuevo Amanecer: del taller universitario a una comunidad en Chosica, Perú. ArchDaily. Recuperado de https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/899432/centro-comunitario-nuevo-amanecer-del-taller-universitario-a-una-comunidad-en-chosica-peru

Blázquez, F. (2022, agosto 5). Entrevista a Ana López Ortego (Inédita). s/d

Burbules, N. C. (1999). El diálogo en la enseñanza: teoría y práctica. Madrid, España: Amorrortu Editores España SL.

Bustillo, G. (2019.). Politics, Policies: cuatro ensayos sobre la arquitectura y el urbanismo como formas de acción política (Tesis de maestría). Facultad de Arquitectura Diseño y Urbanismo, Universidad de la República, Uruguay. Recuperado de https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/26726

Buzaglo, A. (2018). Gestión colaborativa y co-producción en arquitecturas contemporáneas. Memoriales en el espacio público de Rosario como laboratorio (2006-2016) Activismos y emergencia de arquitecturas anfibias. Biopolíticas y nuevas prácticas de ocupación del espacio público (Tesis doctoral). FAPyD UNR, Rosario, Argentina. Recuperado de https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/14369

Carras, R. (Ed.). (2009). (Con)texto(s) para el GAC. Pensamientos, Prácticas y Acciones del GAC. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Cattaneo, D. (2015). La arquitectura no es un lujo. El ideario latinoamericano bajo la mirada de Entre Nos Atelier. A&P Continuidad, 2, 100-105. Recuperado de https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/159

Cicutti, B. (2014). La “Arquitectura reciente” en Latinoamérica como tema de estudio. Reflexiones sobre la experiencia del taller en la FAPyD, UNR. En E. Gentile (Presidencia), VI Encuentro de Docentes e Investigadores en Historia del Diseño, la Arquitectura y la Ciudad Iván Hernández Larguía. FAU UNLP, La Plata, Buenos Aires, Argentina.

Cicutti, B. (Ed.). (2019). A&P Investigaciones #2: aprender haciendo, investigar las prácticas. Rosario, Argentina: UNR Editora.

Durán Calisto, A. M. (2011). From Paradigm to Paradox: On the Architecture Collectives of Latin America. Harvard Design Magazine, 34, 24-33.

Fernández, R. (2020). Didáctica y proyecto. Divergencias y convergencias entre profesión y disciplina. Registros, 16(1), 4-17.

Franco López, V. (2019). Lo(s) común(es) en arquitectura. Más allá de lo público y lo privado. A&P Continuidad, 10(6), 46-53. Recuperado de https://doi.org/10.35305/23626097v6i10.203

Harvey, D. (2012). Espacios de esperanza (Piña Aldao, C., trad.). Madrid, España: Ediciones Akal.

Ley de Educación Superior N° 24521 (2018). Decreto N° 256, Res. 1284/2018, Anexo XXII, Ministerio de Educación de la República Argentina.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

López Ortego, A. (2022). Programa de la materia La ciudad de abajo arriba y los movimientos urbanos de base. Universidad de los Andes. Bogotá, Colombia.

Mc Guirk, J. (2015). Ciudades radicales. Un viaje a la nueva arquitectura latinoamericana (Cruz, E. trad.). Madrid, España: Turner.

Montaner, J. M. (2015). La condición contemporánea de la arquitectura. Barcelona, España: Editorial GG.

Nuñez, A. (2022, abril 3) Archivo de Ideas Recibidas. Marta Maccaglia. Semillas. Arquitectura. [Archivo de Video]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=tyWsj8yLJtQ

Palero, J. S. (2017). Arquitectura Participativa. Un estudio a partir de tres autores: Turner, Habraken y Alexander (Tesis doctoral) Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño de la Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.

Risler, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Rivera Alzate, M. (2018, diciembre 12) CAE+E. Activismo e innovación desde la arquitectura (expandida) – Ana López Ortego. [Archivo de Video]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=KJvRRQRMOJg

Sheward, R. (2020). Programa de la asignatura Diseño Arquitectónico III. Universidad del Desarrollo. Concepción, Chile.

Schön, D. A. (1987). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Published

2022-12-21

How to Cite

Blázquez, F. (2022). Other views on teaching in architecture: Latin American collectives in the first decades of the 21st century. A&P Continuidad, 10(18). https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.391