An archeology of the school device

Authors

  • Teresa Chiurazzi Independiente, Cotitular de CHD arquitectos, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.291

Keywords:

school device, norms, surface indicators, volume indicators, spatial qualities

Abstract

Taking as the starting point the historical period in which the characteristics and dimensions of the school device were defined, i.e., between the 19th and 20th centuries, a series of examples is proposed to verify the way in which these definitions affect the experience of inhabiting. In order to do so, general architectural cases and those dealing with school design are addressed.   

 

The article attempts to establish the relationship between the useful lifespan (and the survival) of buildings, norms (their emission and validation) and actions (institutional, pedagogical, educational, social, and collective ones). Furthermore, it poses as a hypothesis that the greatest difficulties when thinking about another way of inhabiting schools are originated in the norms and actions rather than in the forcefulness of the material device (the buildings and their outdoor areas) which has shown a remarkable adaptability capacity throughout history. Finally, it defines the task of reviewing the norms and multiplying the ways of hosting the actions taking into account two objectives of architectural incidence: the recovery of the (long-lived and recent) school campus and the return to school inhabiting in the context of the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Teresa Chiurazzi, Independiente, Cotitular de CHD arquitectos, Argentina

Arquitecta (UNLP), es cotitular de CHD arquitectos. Ha participado en áreas de arquitectura escolar del Ministerio de Educación de la Nación (2003-2007) y en la Secretaría de Educación del GCABA (2002-2003). Es profesora en la Carrera de Especialización de Arquitectura para la Educación (FADU, UNL) y en el Postítulo Docente Especialización Superior: El Juego en Contextos Educativos (GCABA). Fue profesora de la Escuela de Arquitectura y Estudios Urbanos de la Universidad Torcuato Di Tella entre 2008 y 2010. Actualmente integra el Consejo Asesor para la planificación del regreso presencial a las aulas del Ministerio de Educación de la Nación.

References

Baldwin, J. (1881). Dirección de las escuelas. Nueva York, USA: D Appleton y Cía.

Bell, A. y Lancaster, J. (1819). Lecciones de enseñanza mutua según los métodos combinados. Valencia, España: Manuel Muñoz y Cía.

Berger, J. (2015). Cuatro horizontes. Una visita a la capilla de Ronchamp de Le Corbusier. Barcelona, España: Gustavo Gilli.

Comisión de Construcciones Escolares de la Unión Internacional de Arquitectos (1962). Documentos del encuentro Arquitectura Escolar Internacional. Ciudad de México, México.

Cordero, H. A. (1986). El primitivo Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina: Plus ultra.

Dirección Nacional de Arquitectura Educacional (1972). Código Rector de Arquitetura Escolar. Buenos Aires, Argentina: Dirección General de Administración del Ministerio de Cultura y Educación.

Heidegger, M. (1997). Construir Habitar Pensar. Córdoba, Argentina: Alción Editora (Trabajo original publicado en 1951).

Ministerio de Educación. Dirección de Infraestructura. (1998) Criterio y Normativas Básicas de arquitectura escolar. Buenos Aires, Argentina.

Petrina, A. (2020, agosto). Patrimonio Arquitectónico. Curso organizado por la Comisión Nacional de Monumentos, de Lugares y de Bienes Históricos, Buenos Aires, Argentina. Clase 19: Curso Patrimonio Arquitectónico Argentino (Video). Recuperado de: https://youtu.be/EuWqI8X8XI0.

Sarmiento, D. F. (2011). Educación Popular. Buenos Aires, Argentina: UNIPE (Trabajo original publicado en 1949).

Serres, M. (2013). Pulgarcita. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Published

2020-12-11

How to Cite

Chiurazzi, T. (2020). An archeology of the school device. A&P Continuidad, 7(13), 142–147. https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.291