Ramos Correas and Brugiavini's Archives
Studies and experiences dealing with the funds that preserve their architectural legacy
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v12i23.540Keywords:
architecture, archives, professional career, Ramos Correas, BrugiaviniAbstract
In recent decades, there has been a growing interest in the identification and protection of archives and collections through funds generated by public institutions, architectural firms, or companies that house primary sources for the study of buildings and sites in Mendoza. In general, the documents are scattered, not adequately systematized, and even inaccessible. This article aimed to investigate the archives that preserve the documentation of Daniel Ramos Correas and Juan Augusto Brugiavini. The methodology included, first, the identification of both public and private repositories with a common denominator: the graphic, photographic, historical, and bibliographic documentation of both architects. Then, the works preserved -not only by the architects themselves but also by the institutions where they worked- were analyzed and recorded. To compare the data from different sources, a curriculum vitae set that the architects had written at different times was examined. This allowed the updating of the authors' records as well as the revealing of unique characteristics found in a group of works executed both in Mendoza and abroad.
Downloads
Metrics
References
Artières, P. (2018). S’archiver (Archivarse). En M. Castro y M. Sik (Comp.), Actas de las Segundas Jornadas de discusión. I Congreso Internacional Los archivos personales: prácticas archivísticas, problemas metodológicos y usos historiográficos (pp. 37-49). CeDInCI.
Arquitectura traslada planos y documentos históricos al archivo general de la provincia para su preservación patrimonial (2023, septiembre 29). Prensa Gobierno de Mendoza. https://www.mendoza.gov.ar/prensa/arquitectura-traslada-planos-y-documentos-historicos-al-archivo-general-de-la-provincia-para-su-preservacion-patrimonial/
Bórmida, E. (2015). Juan Augusto Brugiavini. La estructura como base de proyecto y de buena arquitectura. Registros. Revista de Investigación Histórica, (12), 9-24. https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/35
Bórmida, E. (2017.) Juan Augusto Brugiavini. En C. Raffa (Dir.), Arquitectos en Mendoza (pp. 91-94). Instituto de Historia del Arte, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. https://bdigital.uncu.edu.ar/9327
Cirvini, S. y Ponte, R. (1986). Daniel Ramos Correas: el oficio de 60 años de buena arquitectura. Summa 226, 73-79.
Cirvini, S. (1988). Daniel Ramos Correas. Catálogo de Obras Arquitectónicas. En S. Cirvini, Ingenieros y Arquitectos (pp. 250-252). (mimeo)
Cirvini, S. (2011). Daniel Ramos Correas: su producción arquitectónica en Mendoza. En R. Gutiérrez (Ed.), Manifestaciones francesas en la Argentina 1889-1960: Paquin, Dunant, Mallet, Flores Pirán y Ramos Correas (pp. 63-68) CEDODAL - Centro de Documentación de Arte y Arquitectura Latinoamericana.
Coloquio en la muestra Vino para celebrar y los 60 años del Frank Romero Day (2023, marzo 14). https://www.mendoza.gov.ar/prensa/coloquio-vino-para-celebrar-y-los-60-anos-del-frank-romero-day/
Consejo de Reconstrucción de San Juan. (1949). Revista de Arquitectura de la Sociedad Central de Arquitectos, 195-196.
Cremaschi, J. (1998). La arquitectura paisajista de Daniel Ramos Correas. En M. Contin (Ed.), Seminario El Patrimonio Paisajista: aspectos sociales y ambientales (pp. 39-50). LINTA.
Cremaschi, J. (1992). Vida, pensamiento y obra del arquitecto Daniel Ramos Correas. Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad de Mendoza.
Cremaschi, V. (2011). La categoría de lo moderno y su aplicación a la arquitectura latinoamericana: El caso del estilo neocolonial en Mendoza. Palapa VI, II, 53-61. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/92503
Cremaschi, V. (2012). Debates sobre arquitectura (1930-1943): Las voces de tres arquitectos de Mendoza, Argentina. Bitácora Urbano Territorial, 21(2). https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/28296
Dabul, R. (2022). Espacios, formas y tramas del Oasis Norte de Mendoza: historia, presente y futuro de este territorio desértico humanizado. Edición del autor.
Descotte, M. (2020). Historia de la Universidad de Mendoza (1960 - 2020). EDIUM.
Didi-Huberman, G. (2007). El archivo arde. (Trad. de Juan A. Ennis) https://filologiaunlp.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/05/el-archivo-arde1.pdf
El MMAMM indaga en la génesis de la arquitectura mendocina. (2025, mayo 19) https://prensa.ciudaddemendoza.gob.ar/2025/05/19/el-mmamm-indaga-en-la-genesis-de-la-arquitectura-mendocina-y-muestra-las-ilustraciones-de-un-genio-del-arte-grafico-y-animado/
Edificio para el CRICYT (Centro Regional de Investigación de Ciencia y Técnica), Mendoza. Summa, 226, 57-59.
Gómez, M. y Moretti, G. (1992). Biblioteca de Ramos Correas. Registro de libros y publicaciones donadas a la Facultad de Arquitectura. Mendoza: Faud-UM.
Guerrero, F. (2023, julio 1). El último dibujante de la Casa de Gobierno y protector de los planos de los edificios públicos mendocinos. Diario Los Andes. https://www.losandes.com.ar/sociedad/el-ultimo-dibujante-de-la-casa-de-gobierno-y-protector-de-los-planos-de-los-edificios-publicos-mendocinos
Gutiérrez, R. (2001). Los archivos de arquitectura en el contexto latinoamericano. Arquitextos, 008.08. https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/01.008/933
Moretti, G. (1993). El neocolonial a través de la trayectoria de dos arquitectos. En Actas del III Congreso Latinoamericano de Cultura Arquitectónica y Urbanística. Salta: IAIHAU, Secretaría de Cultura de Salta (mímeo)
Moretti, G. (1997, agosto 23). La torre será la reina. Suplemento Arquitectura & Construcción. Diario Uno, 6-7.
Moretti, G. (2001). Biblioteca Central y torre tanque de la UNC. Arquitecturas de fuerte simbolismo. Cero.5 Arquitectura, 3, 16-21.
Raffa, C. (2011). La obra paisajística de Daniel Ramos Correas en Mendoza. En R. Gutiérrez (Ed.), Manifestaciones francesas en la Argentina 1889-1960: Paquin, Dunant, Mallet, Flores Pirán y Ramos Correas (pp 105-110). CEDODAL.
Raffa, C. (2020). Construir Mendoza. Instituto de Historia del Arte, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. https://bdigital.uncu.edu.ar /15153
Serrani, S. (s/f). Prólogo sobre siete. En Originales. Idearium (en prensa).
Vizcaíno, M. (2011). Daniel Ramos Correas y su obra en San Juan. En: R. Gutiérrez (Ed.), Manifestaciones francesas en la Argentina 1889-1960: Paquin, Dunant, Mallet, Flores Pirán y Ramos Correas (pp. 69-74). CEDODAL.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.
























This OJS site and its metadata are under a 
