Accompanying the return

An experience of group feedback in formative assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.495

Keywords:

formative assessment, learning strategies, cognitive process

Abstract

The years of the COVID 19 pandemic determined a before and an after for the educational field which led to the challenge of returning to face-to-face courses in 2022. That year, students who carried out distance learning for two years, in the isolation of their homes, without having previously attended the University, were received in the classrooms.

In the Architecture career, the workshop space and the group dynamics embody the basis for teaching all the subjects. Therefore, in this context, the return to face-to-face attendance implied a significant opportunity and a challenge for teachers and students.
Thinking about post-pandemic higher education requires great commitment from the teaching staff due to the need to adopt strategies devised to accompany students facing the new reality. In this sense, learning assessment as an instance of training is an opportunity for necessary monitoring and accompaniment.
This paper deals with the experience of self-assessment drift developed in the workshop of the History of Architecture course at UNDAV. It is considered a tool for accompanying students who return to the classroom which encourages practices that help them to learn how to use the new reality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Florencia Chemelli, Universidad de Buenos Aires; Universidad Nacional de Avellaneda, Argentina

Arquitecta (UBA) y maestranda en la Maestría de Docencia Universitaria (Rectorado, UBA). Investigadora en el Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” (FADU-UBA). Becaria de la convocatoria AUGM 2011-2012 del Grupo Montevideo y de la convocatoria MAGMA en 2015. Se desempeñó en cargos de gestión universitaria como Secretaria Departamental (DADU-Universidad Nacional de Avellaneda) entre los años 2017 y 2020 y Coordinadora de la Escuela de Posgrado (SIVTVI-UNDAV) del 2021 al 2022. También fue docente en varias asignaturas del área de Historia y Crítica de la carrera de Arquitectura en ambas instituciones hasta el año 2023.

Roles de autoría: 1. Administración del proyecto; 4. Conceptualización; 6. Escritura - revisión y edición; 7. Investigación; 10. Redacción - borrador original.

References

Anijovich, J. (2010). La Retroalimentación en la evaluación. En R. Anijovich (Ed.). La Evaluación Significativa (pp. 129-146). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Anijovich R., Cappelletti G. (2018). La Evaluación como Oportunidad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Anijovich, R., Cappelletti G., Mora S. y Sabelli M. (2009). Transitar la Formación Pedagógica. Dispositivos y Estrategias. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Augustowsky, G. (2007). El registro fotográfico en la investigación educativa. En I. Sverdlick (comp.), La investigación educativa, una herramienta de conocimiento y de acción (pp.147-176). Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.

Biggs, J. (2006). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, España: Narcea.

Gor Gómez, C. (2017). Deriva a través de la construcción del subconsciente colectivo: el territorio, la arquitectura, la ciudad, el libro. SOBRE, 3 (pp. 27-38). https://doi.org/10.30827/5555

Hoffman J. (2010). Evaluación Mediadora: una propuesta fundamentada. R. Anijovich (Comp.). La Evaluación Significativa (pp. 73-99). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Maggio, M. (2021). Educación en Pandemia. Buenos Aires Argentina: Paidós.

Maggio, M. (2022). Allá vamos: Nuevo capítulo de Híbrida. Buenos Aires, Argentina: Tilde Editora. Disponible en: https://digital.tilde-editora.com.ar/reader/alla-vamos-nuevo-capitulo-de-hibrida?

location=eyJjaGFwdGVySHJlZiI6ImJvb2tfMDAwMS54aHRtbCIsImNmaSI6Ii80LzIvMlt0b2NfNF0vMTowIn0=

Maggio, M. (2023) Híbrida: enseñar en la universidad que no vimos venir. Buenos Aires, Argentina: Tilde Editora.

Moretti, J. M. (Anfitrión) (2022). Híbrida junto a Mariana Maggio [Podcast]. Spotify. Disponible en: https://open.spotify.com/episode/3huHfLgBi3uT72iLp2UXY9?si=90e9d6f547574f9e

Perrenoud, P. (2007). La práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. D.F., México: Colofón.

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Sagol, C. (2013). Aulas aumentadas lo mejor de los dos mundos. https://www.educ.ar/sitios/educar/recursos/ver?id=116227

Scriben, M. (1967). The methodology of evaluation. En Tyler R., Gagne R. y Scriben M. (Ed.). Perspectives of curriculum evaluation (pp.39-83). Skokie, EE.UU.: Rand McNally.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Published

2024-12-11

How to Cite

Chemelli, F. (2024). Accompanying the return: An experience of group feedback in formative assessment. A&P Continuidad, 11(21). https://doi.org/10.35305/23626097v11i21.495