Ethnographies for architectures

Approaches to participatory formative processes from experiences with Puna communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.389

Keywords:

participatory workshops, formation, Puna

Abstract

The multiple social and cultural fabrics in which architectural production is embedded pose a challenge for the formation of professionals that is related to the risk of analysing other ways of doing from our own interpretative frameworks. This makes it invisible the density of the other conceptions dealing with spatialities and materialities. Based on the work with communities in the Puna of Jujuy, fieldwork and participatory workshops will be proposed as instances enabling a review of training processes by means of the articulation of the university in the territory with other social groups. Within this framework, it will be observed how the spatial displacement of the training space -taking an ethnographic approach- gives rise to new social interactions and allows other logics of production and conceptions for architecture, spatiality and materiality. Beyond the characteristics of the specific experiences, they will be introduced as a starting point for a discussion on formation in a broader context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jorge Miguel Eduardo Tomasi, CONICET; Universidad Nacional de Jujuy, Argentina.

Arquitecto (FADU-UBA), Magíster en Antropología Social (ISES-IDAES-UNSAM). Doctor de la Universidad de Buenos Aires, área Geografía (FFyL-UBA). Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones en Ciencia y Técnica (CONICET), con lugar de trabajo en el Laboratorio de Arquitecturas Andinas y Construcción con Tierra, Instituto de Investigaciones sobre la Naturaleza y la Cultura Rodolfo Kusch (Universidad Nacional de Jujuy). Profesor Adjunto de la materia Arte y Arquitectura Colonial (Universidad Nacional de Jujuy). Miembro experto del International Scientific Committee on Earthen Architectural Heritage (ISCEAH) y International Committee of Vernacular Architecture (CIAV) en el Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (ICOMOS).

Julieta Barada, CONICET; Universidad Nacional de Jujuy, Argentina.

Arquitecta (FADU-UBA), Magister en Antropología Social (IDES-IDAES-UNSAM). Doctora de la Universidad de Buenos Aires, área Geografía (FFyL-UBA) e Investigadora Asistente del CONICET, con lugar de trabajo en el Laboratorio de Arquitecturas Andinas y Construcción con Tierra, Instituto de Investigaciones sobre la Naturaleza y la Cultura Rodolfo Kusch (Universidad Nacional de Jujuy). Jefa de Trabajos Prácticos de la asignatura Arte y Arquitectura Colonial (Universidad Nacional de Jujuy). Miembro representante de profesionales emergentes (EPWG) por el International Scientific Committee on Earthen Architectural Heritage (ISCEAH) en el Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (ICOMOS).

References

Arnold, D. (1998). La casa de adobe y piedras del Inka: Género, memoria y cosmos en Qaqachaka. En D. Y. Arnold, D. Jiménez, D. y J. Yapita, (Comps.), Hacia un Orden Andino de las Cosas (pp. 31-108). La Paz, Bolivia: Hisbol/ILCA.

Barada, J. (2017). Un pueblo es un lugar. Materialidades y movilidades de los pastores puneños ante las lógicas del estado. Coranzulí, Jujuy, Argentina (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Barada, J. y Tomasi, J. (2017). Las lógicas de la vivienda. Primeros avances en un proceso de diseño participativo en la Puna Jujeña (Rinconada). Seminario Nacional de Arquitectura y Construcción con Tierra. Universidad Nacional de Tucumán, Tucumán.

Barada, J., Tomasi, J., y Veliz, N. (2022). Lo comunitario en la conservación arquitectónica. Experiencias desde las tierras altas de Jujuy: la Casa del Marqués en Yavi y la Iglesia de Tabladitas. En V Encuentro Nacional de Arquitectura Comunitaria. Universidad Nacional de Tucumán, Tucumán.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores. (Trabajo original publicado en 1980)

Carranza, M. (2011). La arquitectura rebelde. El movimiento estudiantil en el X Congreso Mundial de la Unión Internacional de Arquitectos. Buenos Aires, 1969. Conflicto Social, 4(5), 124-145.

Cox Aranibar, R. (1996). El saber local. Metodologías y técnicas participativas. La Paz, Bolivia: Nogug-Cosude.

Decola, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Freire, P. (1993). Política y Educación. Madrid, España: Siglo veintiuno editores.

García Ramírez, W. (2012). Arquitectura participativa: las formas de lo esencial. Revista de Arquitectura de la Universidad Católica de Colombia, 14, 4-11.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa. (Trabajo original publicado en 1973).

Göbel, B. (2002). La arquitectura del pastoreo: Uso del espacio y sistema de asentamientos en la Puna de Atacama (Susques). Estudios Atacameños, 23, 53-76.

Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Bogotá: Editorial Norma.

Ingold, T. (2000). The perception of the environment. Essays on livelihood, dwelling and kill. Londres: Routledge.

Kozak, D. (2016). John F.C. Turner y el debate sobre la participación popular en la producción de hábitat en América Latina en la cultura arquitectónico-urbanística, 1961-1976. Urbana, 8-3(14), 49-68.

Krotz, E. (2002). La otredad cultural entre utopía y ciencia. Un estudio sobre el origen, el desarrollo y la reorientación de la Antropología. CDMX, México: Casa Abierta al tiempo - FCE.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Malecki, S. (2016). Crisis, radicalización y política en el Taller Total de Córdoba, 1970-1975. Prohistoria, 25, 79-103.

Marzioni, G. (2012). Mejoramiento del hábitat desde la educación popular. Cuaderno Urbano. Espacio, Cultura, Sociedad, 13(13), 91-111.

Oliver, P. (1978). Cobijo y Sociedad. Madrid, España: Blume ediciones. (Trabajo original publicado en 1969).

Palacios Ríos, F. (1990). El simbolismo de la casa de los pastores Aymara. En J. Flores Ochoa, Simposio Rur 6. El pastoreo altoandino: origen, desarrollo y situación actual, Cuzco, Perú.

Pelli, V. (2007). Habitar, participar, pertenecer: acceder a la vivienda, incluirse en la sociedad. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.

Rapoport, A. (1972). Vivienda y Cultura. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.

Ríos, R., González, J.C., Armijos, E., Borja, K y M.D. Montaño (2016). Estrategias para el arquitecto intérprete: el Consultorio en el Laboratorio de los Paisajes Vivos. Arquitecturas del Sur, 49, 22-31.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura de los procesos educativos. Buenos Aires: Paidos.

Santos, M. (1978). Por uma Geografia Nova. San Pablo, Brasil: Hucitec.

Sendón, P. (2004). El wasi chakuy de Marcapata. Ensayo de interpretación de una “costumbre” andina. Revista Andina, 39, 51-73.

Tomasi, J. y Rivet, C. (2011). Puna y arquitectura. Las formas locales de la construcción. Buenos Aires, Argentina: CEDODAL.

Tomasi, J. (2011). Geografías del pastoreo. Territorios, movilidades y espacio doméstico en Susques (provincia de Jujuy) (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Tomasi, J. (2012a). Lo cotidiano, lo social y lo ritual en la práctica del construir. Aproximaciones desde la arquitectura puneña (Susques, provincia de Jujuy, Argentina). Apuntes, 25(1), 8-21.

Tomasi, J. (2012b). Mirando lo vernáculo. Tradiciones disciplinares en el estudio de “otras arquitecturas en la Argentina del siglo XX”. Revista Área, 17, 68-83.

Urton, G. (1988). La arquitectura pública como texto social: La historia de un muro de adobe en Pacariqtambo, Perú (1915-1985). Revista Andina, 6, 225-261.

Viveiros de Castro, E. (2010). Metafísicas caníbales. Líneas de antropología postestructural. Buenos Aires, Argentina: Katz Editores.

Zuzman, P. (2002). Geografías disidentes. Caminos y controversias. Documents d'Anàlisi Geogràfica, 40, 23-44.

Published

2022-12-21

How to Cite

Tomasi, J. M. E. ., & Barada, J. . (2022). Ethnographies for architectures: Approaches to participatory formative processes from experiences with Puna communities. A&P Continuidad, 10(18). https://doi.org/10.35305/23626097v10i18.389