Classroom as furniture
Modern strategies for a contemporary school setting
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v7i13.275Keywords:
Comprehensive Classroom, furniture, project-based learning, school architecture, interior spaceAbstract
The Comprehensive Classroom of the Ministry of Public Works of Uruguay is a project developed by Hugo Rodríguez Juanotena in collaboration with Gonzalo Rodríguez Orozco (1930-2016). It had various versions from 1955 to the early 1970s; they renovated the Uruguayan elementary school setting which was conceived for a new curriculum based on the New School principles. The Comprehensive Classroom concentrated the pedagogical spaces -which had previously been dispersed- in a repeatable unit capable of shaping -through its aggregation- almost the entire school building. Rather than declaring the obsolescence of this project in light of changes in not only the contemporary, pedagogical and technological features but also the current architectural culture; this article introduces an interpretation of the validity of design strategies by focusing on the conformation of the interior space as well as contributing to the reflection on contemporary school architecture. The argument is that the concept of school setting proposes flexible uses, which, in turn, converge with some present of teaching and learning processes. The freedom of children and teachers to adapt and transform the space in multiple ways by means of a close relationship between architecture and furniture is highlighted.
Downloads
Metrics
References
Acaso, M. (2013). La rEDUvolution. Hacer la revolución en la educación. Barcelona, España: Paidós.
American Association of School Administrators. (1971). Open Space Schools: Report of the AASA Commission on Open Space Schools. Washington D.C., Estados Unidos: AASA.
Arcos, I., Arcos, C., Rodríguez Juanontena, H., y Rodríguez Orozco, G. (c.1990). Currículo Estudio 5, Arcos, Arcos, Rodríguez Juanotena, Rodríguez Orozco. Montevideo, Uruguay: Inédito.
Barrán Casas, P. (2008). Interacciones entre las prácticas proyectuales y las ideas educativas en el Uruguay moderno contemporáneo. Montevideo, Uruguay: Ediciones Universitarias (CSIC-UdelaR).
Baudrillard, J. (1969). El sistema de los objetos. México D.F., México: Siglo XXI.
Bonàs, M. (2010). El espacio vacío. Tiempos y espacio de posibilidades. Aula de Innovación Educativa, 193-194, 32-35.
Bonsiepe, G. (2005). Del objeto a la interface. Mutaciones del Diseño. Buenos Aires, Argentina: Infinito.
Bruner, J. (1978). The Role of Dialogue in Language Adquisition. En A. Sinclair, R. Jarvella, y W. Levelt, The Child's Conception of Language (pp. 241-256). Berlin, Heidelberg, Alemania- Nueva York, Estados Unidos: Springer.
Carbonell Sebarroja, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI: Alternativas para la innovación educativa. Barcelona, España: Octaedro.
Caruso, M., y Dussel, I. (1998). De Sarmiento a los Simpsons. Buenos Aires, Argentina: Kapeluz.
Caruso, M. (2001). ¿Una nave sin puerto definitivo? Antecedentes, tendencias e interpretaciones alrededor del movimiento de la Escuela Nueva. En P. Pinau, I. Dussel, y M. Caruso, La Escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad (pp. 93-134). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Castro, J. (2007). Del banco fijo a la mesa colectiva. Vieja y nueva educación. Montevideo, Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura.
Castro, J. (2013). Julio Castro 1908-1977: Palabras de Julio, selección de textos. Montevideo, Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura.
Cattaneo, D. (2017). La Arquitectura frente a las innovaciones pedagógicas: de la Escuela Nueva a las reediciones contemporáneas. XVI Jornadas Interescuelas. Mar del Plata: Departamentos de Historia. Departamento de Historia. Facultad Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-019/730
Châtelet, A.-M., Lerch, D. y Luc, J.-N. (Ed.). (2003). L'École de plein air / Open-Air Schools. Une expérience pédagogique et architecturale dans l'Europe du XXe sciècle / an Educational and Architectural Venture in Twentieth-Century Europe. Paris, Francia: Editions Recherches.
Coll López, J. (2019). Determinación vs indeterminación en el espacio domestico. Una critica a la flexibilidad en la vivienda, uno de los principales paradigmas de la arquitectura doméstica del siglo XX. RITA Revista Indexada de Textos Académicos, 10, 64-71.
Consejo Nacional de Enseñanza Primaria y Normal. (1969). Programa para escuelas urbanas aprobado por resolución del Consejo Nacional de Enseñanza Primaria y Normal de fecha 1° de marzo de 1957. Montevideo, Uruguay: Imprenta Nacional.
Corea, M. (2012). Las escuelas de Santa Fe. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
Dirección de Educación Primaria y Normal. (1946). Plan Estable, volúmen II. Enciclopedia de Educación, 3-4.
Eco, U. (1992). Obra abierta. Barcelona, España: Planeta-Agostini.
Eslava-Cabanellas, C. (2017). 'Ábitacolo' de Bruno Munari: Infancias domésticas contemporáneas. Proyecto, Progreso, Arquitectura, 16, 102-115. doi:dx.doi.org/10.12785/ppa2017.i16.07
Flora, N., y Iarruso, F. (2017). Progetti Mobili. Siracusa, Italia: Lettera Ventidue.
Fundação para o desenvolvimento da Educação do Estado de Saõ Paulo. (2019). Catálogo de Ambientes: especificações da edificação escolar. San Paulo, Brasil: Fundação para o desenvolvimento da Educação.
Hartley, D. (2003). New Economy, New Pedagogy? Oxford Review of Education, 29(1), 81-94. Recuperado de www.jstor.ord/stable/1050731
Hennessey, J., y Papenek, V. (1973). Nomadic Furniture. Nueva York, Estados Unidos: Pantheon Books.
Hertzberger, H. (2008). Space and Learning. Lessons in Architecture 3. Rotterdam, Países Bajos: 010 Publishers.
Jorge, L. O. (1942). El banco fijo y la mesa colectiva. Anales de Instrucción Primaria, 2-5(2,3,4), 92-134.
Kanselaar, G. (2002). Constructivism. Recuperado en diciembre de 2019, de Website van Gellof Kanselaar: https://kanselaar.net/wetenschap/cosntructivism-gk.pdf
Knoll, M. (1997). The Project Method: Its Vocational Education Origin and International Development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 1-23. Recuperado de scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/v34n3/Knoll.html
Kozlovsky, R. (2016). The Architectures of Childhood: Children, Modern Architecture and Reconstruction in Postwar England. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.
Lippman, P. C. (2015). Looking Inside Out: Creating Activity-Based Learning Enviroments. Recuperado de https://www.academia.edu/16828522/Looking_Inside_Out_Creating_Activity-Based_Learning_Environments
Lippman, P. C., y Mathews, E. (2018). Re-imagining the open classroom. En S. Alterator, y C. Deed, School Space and its Ocuppation (pp. 63-85). Boston, Estados Unidos: Brill.
McLuhan, M. (1974). El aula sin muros. En E. Carpenter, y M. McLuhan, El aula sin muros. Investigaciones sobre técnicas de comunicación (pp. 155-156). Barcelona, España: Laia.
Marshall, R. (1972). Une experéncia au Soudan: le pédagobloc. Perspectives, 2(1), 89-94.
National Advisory Commitee on Creative and Cultural Education. (1999). All Our Futures. Creativity, Culture and Education. Report to the Secretary of State for Education and Employment, the Secretary of State for Culture, Media and Sport. Londres, Reino Unido: Department of Education and Employment.
Nussbaum, M., Alvarez, C., McFarlane, A., Gomez, F., Claro, S., y Radovic, D. (2009). Technology as small group face-to-face Collaborative Scaffolding. Computers y Education (52), 147–153. doi:10.1016/j.compedu.2008.07.005
OECD. (2008). Innovating to Learn, Learning to Innovate. Excecutive Summary. Paris: OECD. Recuperado en noviembre de 2019, de http://www.oecd.org/education/ceri/innovatingtolearnlearningtoinnovate.htm
Ogata, A. F. (2013). Designing the Creative Child. Playthings and Places in Midcentury America. Minneapolis, Estados Unidos; Londres, Reuno Unido: University of Minnesota Press.
Opertti, R. (2019). Miradas educativas desde la comarca y el mundo. Montevideo, Uruguay: Universidad Católica del Uruguay.
Peláez, A. (2018). A escala de los niños. El discurso implícito en la escuela integral del Ministerio de Obras Públicas de la República Oriental del Uruguay (1952-1960). Thema, 1(2), 65-80.
Peláez, A. (2020). Aula Integral: un hábitat escolar contemporáneo. En G. Cafiero, N. Flora, y P. Giardiello (Ed.), III Convegno Nazionale di Architettura degli Interni. Costruire l’abitare contemporaneo. Nuovi temi e metodi del progetto (pp. 317-321). Padova, Italia: Il Poligrafo.
Proyecto de Apoyo a la Escuela Pública Uruguaya. (2010). Escuela de tiempo completo en Uruguay. Montevideo, Uruguay: Administración Nacional de Educación Primaria.
Rodríguez Juanotena, H., y Rodríguez Orozco, G. (1959). Nueva escuela integral, Montevideo. Boletín (168), 11-13.
Roth, A. (1950). The New School. Das Neue Schulhaus. La Nouvelle École. Zurich, Suiza: Girsberger.
Santiago, R., y Bergmann, J. (2018). Aprender al revés. Flipped Learning 3.0 y metodologías activas en el aula. Barcelona, España: Paidós.
Sassen, S. (2005). The global city: Introducing a concept. Brown Journal of World Affairs, 11(2).
Scott, C. L. (2015). The Futures of Learning 3: What Kind of Pedagogies for the 21st century? UNESCO. Education Research and Foresight. Working Papers, 15, 1-21.
Smith, E. M. (1953). Case History: Classrooms without corridors. Architectural Record 114 (3), 172-177.
Sosa, J. (2018). La expresión creadora del niño. Montevideo, Uruguay: Consejo de Formación en Educación, Administración Nacional de Educación Pública- Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República.
Till, J., y Schneider, T. (2005). Flexible housing: The means to the end. Architectural Research Quarterly, 9(3/4), 287-296. doi:10.1017/S1359135505000345
Vygotsky, L. (1978). Mind in society. The development of Higher Psicological Process. Cambridge, Estados Unidos- Londres, Reino Unido: Hardvard University Press.
Ziegler, M., y Kurz, D. (2008). Changing School Architecture in Zurich. Recuperado el 15 de 02 de 2020, de OECDiLibrary: https://www.oecd-ilibrary.org/education/changing-school-architecture-in-zurich_245422646704

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.