Creation Notebooks of the Valparaíso School
A living archive and inner experiences
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v12i23.537Keywords:
living archive, sketchbook, pedagogy, digital humanities, cultural heritageAbstract
This article explores José Vial Armstrong Historical Archive (AHJVA) of the School of Architecture and Design of the Pontifical Catholic University of Valparaíso (e[ad] PUCV) It is focused on its Cuadernos Fundadores Collection as a living archive. The article analyzes multiple dimensions -epistemic, poetic and pedagogical- introduced by these creation sketchbooks and it documents internal experiences of the associated archival work. It also integrates findings from recent research (such as the theses carried out by Francisca Oñate and Natalia Duimovic), the development of the digital platform Cuaderno Grama, and the cultural heritage project Entre Páginas y Dibujos. It examines how these initiatives have influenced the experiences of the AHJVA and highlights how the interaction of students, faculty, and researchers with the sketchbooks generates new meanings, learning, and a sense of community. The article concludes that a situated academic archive can become a living laboratory that links memory to creation, thereby projecting its legacy to new generations.
Downloads
Metrics
References
Alaluusua, E. T. (2016). Sketchbooks – A Comparative Analysis of the Use of Sketchbooks by Contemporary Artists [Tesis doctoral, University of the Arts London]. UAL Research Online. https://ualresearchonline.arts.ac.uk/id/eprint/12167/
Clarke, P. (2014). Notebooks and Narratives: The Secret Laboratory of The Architect’s Sketchbook. En A. Bartram, N. El-Bizri y D. Gittens (Eds.), Recto Verso: Redefining the Sketchbook (pp. 207-222). Ashgate.
Daza, R. (2015). Tras el viaje de Oriente. Charles-Édouard Jeanneret - Le Corbusier.
Fundación Arquia.
Duimovic, N. (2025). El cuaderno-bitácora como lugar de materialización del pensamiento creativo: Estudio de los cuadernos-bitácora de la e[ad] PUCV como lugares epistémicos que revelan los procesos creativos y sus cualidades formativas en arquitectura y diseño. [Manuscrito en preparación]. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Escuela de Arquitectura UCV. (1972). Exposición 20 años Escuela de Arquitectura UCV. Escuela de Arquitectura UCV
Gittens, D. (2014). The Design Sketchbook: Between the Virtual and the Actual. En A. Bartram, N. El-Bizri & D. Gittens (Eds.), Recto Verso: Redefining the Sketchbook. Ashgate.
Gilbert, J. (1998). Legitimising Sketchbooks as a Research Tool in an Academic Setting.
Journal of Art & Design Education, 17(3), 255-266.
Gunn, W. (2009). Making «Fieldnotes and Sketchbooks»: An Introduction. En W. Gunn (Ed.) Fieldnotes and Sketchbooks. Challenging the Boundaries between Description and Processes of Describing (pp. 1-36). Peter Lang.
Henríquez, A. (2016). El cuaderno de dibujo del arquitecto. Cuadernos de viaje de Germán Samper [Tesis de maestría, Universidad de Los Andes] Repositorio institucional Séneca Universidad de Los Andes. https://hdl.handle.net/1992/34095
Klee, P. (2019). Pedagogical Sketchbook. Lars Müller Publishers. (Obra original publicada en 1925)
Leiva, C. (2024). La obra como Arte-Facto en el campo espacial. Estructura del pensamiento en la obra del arquitecto Miguel Eyquem Astorga. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso]. Bibliotecas PUCV.
Maino, S. (2018). Apariencia, naturaleza y escala en arquitectura. Juan Borchers viaje y obra. Editorial USM.
Ockman, J. (2022). El giro de la educación. A&P Continuidad, 9(17), 12-21
Oñate, F. (2025). Portar, inscribir, pensar: Hacia un entendimiento más profundo de las relaciones, las estructuras y las interlocuciones en la práctica del cuaderno-bitácora en diseño y arquitectura. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso]. Bibliotecas PUCV.
Palma, P. (2023). Dibujos de Alberto Cruz y la relación con la no figuración de Godofredo Iommi: un análisis epistemológico y disciplinar. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.]. Bibliotecas PUCV.
Power, N. (2018). Re-imagining the sketchbook as a medium of encounter. Art, Design & Communication in Higher Education, 17(2), 199-216. DOI: 10.1386/adch.17.2.199_1Reyes, J. (2013). Códigos Poéticos en el Archivo Histórico José Vial Armstrong. Acto & Forma. 4(7), 38-43.
Reyes, J. (6 de octubre de 2022). Bitácoras de vida, trabajo y estudio. Cuadernos de Fabio Cruz, Manuel Casanueva y José Balcells. Casiopea. Recuperado el 20 de mayo de 2025 https://wiki.ead.pucv.cl
Reyes, J. & Oñate, F. (29 de marzo de 2023). Bitácoras de vida, trabajo y estudio. Cuadernos de maestros de la PUCV. Casiopea. Recuperado el 20 de mayo de 2025 https://wiki.ead.pucv.cl
Reyes, J. (25 de mayo de 2025). El Archivo es la memoria de la Escuela [Discurso de abertura]. Lanzamiento CuadernoGrama, Viña del Mar, Chile.
Robinson, G. (1995). Sketchbooks: Explore and Store. Hodder Arnold H&S.
Salgado De La Rosa, M. A., Raposo Grau, J. F. y Butragueño Díaz-Guerra, B. (2020). Secuencias gráficas y procesos reflexivos. Cuatro cuadernos de arquitectos. EGA Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 25(39), 46-59
Sennet, R. (2009). El Artesano. Anagrama.
Stewart, M. (2014). Curating Sketchbook: Interpretation, Preservation, Display. En A. Bartram, N. El-Bizri, & D. Gittens (Eds.), Recto Verso: Redefining the Sketchbook. Ashgate.
Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. Jossey-Bass.
Taylor, R. & Taylor, D. (1990). Approaching Art and Design: A Guide for Students. Longman.
Thompson, C. (1995). «What Should I Draw Today?» Sketchbooks in Early Childhood. Art Education, 48(5), 6-11.
Wallerstein, I. (1974). The Modern World-System I: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. Academic Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.
























This OJS site and its metadata are under a 
