The contemporary architectural project in archaeological landscapes of Castilla and León
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v11i20.462Keywords:
architectural project, archaeological landscapes, Castilla and León, LAB.PAPAbstract
LAB.PAP -Laboratory of Architectural, Heritage and Cultural Landscaping- is a recognized Research Group of the Higher Technical School of Architecture of the University of Valladolid. Its members are architecture professors who carry out intervention projects in the heritage landscapes of Castilla and León; they are specially focused on archaeological landscapes. As a result of their longstanding experience, they developed a specific methodology and personal mechanisms. Throughout the last few years, this research group worked on projects related to emblematic places such as the Roman city of Colonia Clunia Sulpicia in Burgos, the Celtiberian-Roman city of Tiermes in Soria, the Cultural Landscape of Las Médulas in León, and, Roman villas and roads. LAB.PAP’s projects and actions seek not only to highlight a very rich but fragile heritage when dealing with its conservation and research but also to make it more comprehensible for quality cultural tourism.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, D. (2015a). Proyectar lo intangible: Heterotopías del tiempo en tres paisajes patrimoniales. En L. Franciosini y C. Casadei (Ed.), Architettura e Patrimonio: progettare in un paese antico (pp. 32-43). Roma, Italia: Mancosu Editore.
Álvarez, D. (2015b). Metodologías de proyecto en el paisaje patrimonial. En R. Guridi García, J. Ibáñez Montoya y F. Vela Cossío (ed.), Proyectar la Memoria II. Compartir experiencias para la conservación del Patrimonio Cultural Iberoamericano (pp. 147-157). Madrid, España: Rueda.
Álvarez, D. (2017). Paisajes contemporáneos de la desaparición. En L. Tavares Dias y P. Alarcão (Ed.), Paisagem antiga, sua construçao e (re)uso, reptos e perspetivas (pp. 11-30). Oporto, Portugal: CITCEM.
Álvarez, D. (2023). Tiempo, Memoria, Paisaje y Proyecto. Reflexiones sobre el proyecto arquitectónico contemporáneo en paisajes patrimoniales. En R. de la O Cabrera, y F. Arqués Soler (Ed.), Ensambles. Paisaje contemporáneo y práctica patrimonial (pp. 105-114). Madrid, España: Abada.
Álvarez D. y De la Iglesia, M. A. (2021). Escena y anticuario. Intervención en el Teatro Romano de Clunia / Stage and Antiquities. Intervention in the Roman Theatre of Clunia. XV Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo España vacía, España llena. Estrategias de conciliación 15th Spanish Architecture and Urbanism Biennial España vacía, España llena. Conciliation Strategies (pp. 246-247). Madrid, España: Fundación Arquia.
Álvarez D. y De la Iglesia, M. A. (Ed.) (2017). Modelos de paisajes patrimoniales. Estrategias de protección e intervención arquitectónica. Valladolid, España: LAB/PAP y Departamento de Teoría de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos, Universidad de Valladolid.
Álvarez D. y De la Iglesia, M. A. (2014). Jardín de Sefarad, Ávila, España / Garden of Sefarad, Ávila, Spain. Paisea, 28, 34-37.
Álvarez D. y De la Iglesia, M. A. (2013). Iter Plata. Proyectar el paisaje patrimonial. Her&Mus. Heritage & Museography, 11, 64-73.
Álvarez, D., De la Iglesia, M. A., Pérez, C., Illarregui, E., Zelli, F. y Arribas, P. (2013). Tiermes: Laboratorio Cultural. Trabajos de restauración, musealización y puesta en valor (2007-2010). Actas del VI Congreso Internacional de Musealización de Yacimientos Arqueológicos y Patrimonio Arqueología, patrimonio y paisajes históricos para el siglo XXI (pp. 233-241). Toledo, España.
Álvarez, D., De la Iglesia, M. A., Fernández S. y Rodríguez, C. (2022). Proyecto, Paisaje e Infraestructuras. Intervenciones arquitectónicas en la vía romana Numancia-Uxama. En I. Moreno Gallo (Coord.), La Vía romana de Numancia a Osma y su abrazo con la Autovía A-II. (pp. 203-230). Madrid, España: Ministerio de Fomento, CEDEX - CEHOPU.
De la Iglesia, M. A. (2015). Paisaje Arqueológico: Laboratorio Cultural. En L. Franciosini y C. Casadei (Ed.), Architettura e Patrimonio: progettare in un paese antico (pp. 69-80). Roma, Italia: Mancosu Editore.
De la Iglesia, M. A. (2016). El teatro Romano de Clunia de la Investigación a la Restauración. Teatros Romanos de Hispania: Conservación, restauración y puesta en Valor (pp. 43-74). Valencia, España.
De la Iglesia, M. A. (2017). Presencia y ausencia: La comprensión del paisaje arqueológico. En Paisagen Antiga, sua Construçao e (Re)Uso, Reptos e perspetivas (pp. 109-130). Oporto, Portugal: CITCEM.
De la Iglesia, M. A. y Tuset, F. (2010). La Restitución de la Scaenae Frons del Teatro Romano de Clunia. La Scaenae Frons en la arquitectura teatral romana (pp. 269-287). Cartagena, España: Universidad de Murcia.
De la Iglesia, M. A. y Tuset, F. (2011). Archaelogical Research and architectural projet. En Interpretar a Ruina. Contribuiçoes entre campos disciplinares (pp. 225-239). Oporto, Portugal.
De la Iglesia, M. A. (2009). Trabajos de consolidación y restauración en el Yacimiento Arqueológico de Tiermes. Opidum, 4, 35 - 48.
De la Iglesia, M. A. y Tuset, F. (2013). El Proyecto del Foro de Clunia. Anejos de Archivo Español de Arqueología LXVII; CSIC (pp. 97-110). Mérida, España
De la Iglesia, M. A. y Tuset, F. (2022). Colonia Clvnia Svlpicia. En Cities of Roman Hispania II. Trinidad Nogales Basarrate (Ed.) (pp. 165-180). Roma,Italia: L’erma Di Bretschneider.
De la Iglesia, M. A. y Álvarez, D., Zelli, F. (2017). Apuleio torna a Clunia. Confronti, cuaderni di restauro architettonico, 6-7, 118-126.
De la Iglesia, M. A., Álvarez, D. y Tuset, F. (2017). Plan Integral del Paisaje Arqueológico de Clunia. En Modelos de Paisajes Patrimoniales. Estrategias de protección e intervención arquitectónica (pp. 28-37). Valladolid, España.
De la Iglesia, M. A. y Martínez, G. (2018). Comprender la ciudad a través de la arquitectura: Clunia y Tiermes. En L. Tavares y P. Alarcåo (Coords.), Construir, Navegar, (Re)Usar o Douro da Antiguidade (p.145-162) Porto, Portugal: CITCEM.
Fernández Raga, S. (2020). Paisajes Patrimoniales en Coexistencia. Vías patrimoniales y sistemas lineales (pp. 187-217). Textos de Doctorado del IUACC, 57. Sevilla, España: Editorial Universidad de Sevilla.
Navarro Baldeweg, J. (2002, 13 de abril). La arquitectura no tiene obligación de ordenar el mundo, sino de hacerlo visible. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/2002/04/13/babelia/1018652775_850215.html
Rodríguez Fernández, C. (2019). Topografías arquitectónicas en el Paisaje Contemporáneo. Topografías del vacío (pp. 217-271) Textos de Doctorado del IUACC, 55. Sevilla, España: Editorial Universidad de Sevilla.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A&P Continuidad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.