Exile and circulation of professionals in architecture schools, from Argentina to Mexico (1975-1983)
DOI:
https://doi.org/10.35305/23626097v9i17.385Keywords:
exiled, architecture schools, professionals, Latin American historyAbstract
Forced exile due to political persecution and the civic-military dictatorship gave rise to the arrival of many Argentine architects in Mexico from 1974 onwards. Many of them came from Argentine schools where discussion processes and testing of new ways of teaching architecture had taken place linking it to social reality and militant practice issues such as Taller Total of Córdoba, the Workshops of La Plata and the National and Popular Workshops of Buenos Aires. Once in Mexico, many architects worked in various universities where renewal processes had also taken place, for example, the Self-Government Architecture of the National Autonomous University of Mexico, the discussions in Puebla and the creation of the Metropolitan Autonomous University Azcapotzalco and Xochimilco. Based on interviews with several exiled architects, the article seeks to characterize and measure the circulation of professionals as well as to identify the dialogues dealing with their significant experiences, which, in turn, enables to know the impact of exile trajectories on continuities and transformations in the Latin American teaching of architecture.
Downloads
Metrics
References
Baraldo, N. (2019). La ‘universidad’ del Barrio San Martín: Saberes y aprendizajes en los “Campamentos Universitarios de Trabajo” Mendoza, 1964-1972. En P. Chaves, L. Rodríguez Agüero y A. Paredes. (Comp.), Memorias sumergidas: Redes barriales en la Mendoza de los setenta (pp. 111-129). Guaymallén, Argentina: Qellqasqa.
Blanck-Cereijido, F. (2002). El exilio de los psicoanalistas argentinos en México. Psicoanálisis, 199-216.
Brandariz, G. A. (2016). Breve historia de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Recuperado de: http://catedrabrandariz.blogspot.com
Carranza, M. (2019). Chel Ita Negrin. Anales del IAA, 1, 49, 77-93. Recuperado http://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/305
Casco, J. M. (2008). El exilio intelectual en México. Notas sobre la experiencia argentina 1974-1983. Apuntes de Investigación, 13, 148-164.
Durante, M. E. (2021). Profesionales-militantes de la arquitectura argentina en el exilio en México, aportes al debate de la ciudad y el hábitat popular (1975-1986). V Jornadas de Trabajo sobre Exilios Políticos del Cono Sur en el siglo XX, Ciudad de México, México.
Fernández, G. D. (2002). Un mundo de actos. Prácticas de compromiso y exilio de agentes universitarios argentinos. En F. Beigel. (Dir.), Autonomía y dependencia académica. Universidad e investigación científica en un circuito periférico: Chile y Argentina (1950-1980) (pp. 271-313). Buenos Aires: Editorial Biblos.
Jensen, S. (2011). Exilio e Historia Reciente. Avances y perspectivas de un campo en construcción. Aletheia, 1, 2.
Jensen, S. y Lastra, M. S. (2015). El problema de las escalas en el campo de estudio de los exilios políticos argentinos recientes. Avances del Cesor, 12(12), 97-115.
Lamfri, N. (2007). Urdimbres. El Taller Total. Un estudio de caso (Tesis de Maestría). Maestría en Investigación Educativa, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
Lastra, S. (2021). Exilios y salud mental en la historia reciente. Los Polvorines, Argentina: Ediciones Universidad Nacional de General Sarmiento.
Lorenzano, S. (2002). Testimonios de la memoria. Sobre exilio y literatura argentina. En P. Yankelevich. (Coord.), México, país refugio. La experiencia de los exiliados en el siglo XX. (pp. 321-338). CDMX, México: INAH-Plaza y Valdés.
Macías, A. (2015, noviembre 13). El autogobierno en la Escuela Nacional de Arquitectura-UNAM (1972-1990). Bloque Libertario México. https://bloquelibertariomexico.wordpress.com/2015/11/13/el-autogobierno-en-la-escuela-nacional-de-arquitectura-unam-1972-1990
Malecki, S. (2016). Crisis, radicalización y política en el Taller Total de Córdoba, 1970-1975. Prohistoria: historia, políticas de la historia, 25, 79-103.
Manzanares Ruiz, M. (2019). Divanes despatriados. El exilio de los psicoanalistas del Río de La Plata. Revista Praxis y Culturas Psi, 2, 1-25.
Montes, J. V. A. (2012). Arquitectura autogobierno 40 años. Archipiélago, 76, 58-60.
Monti, A. I. (2015). Jorge Enrique Hardoy, promotor académico, 1950-1976. Rosario, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.
Pedano, G. (septiembre, 2010). El Taller Total, 1970-1976. III Jornadas de Estudio y Reflexión sobre el Movimiento Estudiantil Argentino y Latinoamericano, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Romo Beltrán, R. M. (2016). Procesos de exilio e innovación universitaria. El encuentro intelectual en México y Argentina. Análisis de un caso. Horizontes Sociológicos, 4, 7, 47-55.
Suasnábar, C. (2009). Intelectuales, Exilios y Educación: producción in telectual e innovación conceptual durante la última dictadura militar (1976-1983) (Tesis de Doctorado). Programa de Doctorado en Ciencias Sociales de la FLACSO Sede Argentina.
Suasnábar, C. (2016). Intelectuales, exilio y educación. La producción intelectual e innovaciones teóricas durante la última dictadura militar. Horizontes Sociológicos, 4(7), 56-60.
Tortti, M. C. (2009). El “viejo” partido socialista y los orígenes de la “nueva” izquierda (1955-1965). Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros.
Vargas Pellicer, J. M. (2019). La experiencia del autogobierno en la Escuela Nacional de Arquitectura, UNAM, 1972-1992: gobierno y formas pedagógicas (Tesis de Maestría). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México.
Weinstein, B. (2013). Pensando la historia más allá de la nación: la historiografía de América Latina y la perspectiva transnacional. Aletheia, 6.
Yankelevich, P. (2002). México, tierra de exilios: a manera de presentación. En P. Yankelevich. (Coord.) México, país refugio: la experiencia de los exilios en el siglo XX (pp. 9-17). CDMX, México: INAH-Plaza y Valdés.
Yankelevich, P. (2016). Los exilios en el pasado reciente sudamericano. Migraciones y Exilios, 16, 11-31.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open access policy
A&P Continuidad is a non-profit and open access publication. According to Mexico Declaration on Cultural Policies, the journal distribution is submitted to Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA). “Neither the commercial use of the original work nor that of the possible derivative works are allowed. The distribution of derivative works should be submitted to the license regulating the original work. This license is not free.”
A&P Continuidad authorizes the partial or full reproduction of texts and graphs provided that the source is cited. Authors are exclusively responsible for the criteria expressed in the articles which do not necessarily reflect the opinion of the Editorial Committee or that of the Direction Board. The copyright of the published articles pertains to their authors or publishers.
Transfer of rights
The acceptance of an article to be published implies the author’s transfer of rights to the journal. Authors continue to have the right to use the material in future books or publications, approve or veto the republication of their works as well as the rights related to patents or other rights. Transfer of rights form may be downloaded here.