University spirit in times of change

An intimate approach to architecture schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v9i17.384

Keywords:

architecture education, architecture schools, university structures, training communities

Abstract

The following article reflects on certain changes that the current university structures and policies have transversely catalysed in architecture schools. Based on the results of a doctoral research and a series of interviews carried out in Chile and Spain with academics from various schools, it reveals the relationships between the mainly practical and intimate context of the formative process and that one shaped by the administrative and institutional sphere. Both contexts define a spectrum in which disciplinary training communities develop. From an intimate, qualitative approach, we dare to explore the ineffable university spirit arising in architecture schools under the influence of this spectrum. The aim is to set a starting point for an informed and contemporary reflection on the effects of the abstract regulatory frameworks for the dynamic and vital world of university education. This, in turn, seeks to envisage the possible futures in times of change.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Macarena Paz Barrientos Díaz, Universidad Técnica Federico Santa María, Chile

Profesora del Departamento de Arquitectura de la Universidad Técnica Federico Santa María (Valparaíso) en donde colabora en el Área de Profundización en Territorio y Gestión. Es Doctora en Arquitectura por la Universidad del Bío Bío (Chile) y por la Universidad de Alacalá (España). Sus intereses de investigación se orientan a temas de docencia en arquitectura, perspectiva de género y ciudad. Actualmente es parte del grupo/colectivo Aulaboratorio, en donde se reflexiona, acciona e investiga en torno a la enseñanza-aprendizaje de la arquitectura desde el enfoque de las pedagogías críticas y del GIDPRO (Grupo de Investigación en Didáctica del Proyecto, de la UBB).

Claudio Rodrigo Araneda Gutiérrez, Universidad del Bío-Bío, Chile

Ph.D, Architectural Association, School of Architecture, Londres, Inglaterra (2008). Arquitecto en la Universidad del Bío-Bío, Concepción, Chile (1997). Profesor visitante Architectural Association (2000). Beca Chevening Consejo Británico posgrado Reino Unido (2001). Investigador posdoctoral Programa de Reinserción Posdoctoral en la Academia (2008-2011). Investigador FONDECYT (2011-2013) (Ambos ANID, ex CONICYT). Investigador proyecto SUSTENTO (Código IDRC 109448-001, IRDC, Canadá). Director Grupo de Investigación en Didáctica Proyectual de la Facultad de Arquitectura de la UBB (2022-2024).

References

Algaba Garrido, E. (2015). Universidad pública y privada en España: Dos modelos distintos con objetivos similares. Encuentros Multidisciplinares, 49, 1-10.

Awan, N., Schenider, T. y Till, J. (2011) Spatial Agency: other ways of doing architecture. Londres, UK: Routledge.

Bardí B., García Escudero, D. y Labarta, C. (2019). El aprendizaje de la arquitectura. ZARCH, 12, 2-7. Recuperado de: https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123387

Barrientos, M. (2020). Titulación y habilitación profesional del arquitecto en la era post Bolonia: Revisión y análisis comparativo de dos modelos representativos: Chile y España. (Tesis doctoral). Universidad de Alcalá, España y Universidad del Bío Bío, Chile. Recuperado de: https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/45188?locale-attribute=es

Barrientos M., Goycoolea R. y Araneda C. (2022). Modelo universitario y prácticas docentes: Una mirada introspectiva de ocho escuelas de arquitectura chilenas. Revista AUS, 31,105-114.

Barros, L. P. (2011). Ideas en torno al Taller de Arquitectura. Valparaíso, Chile: Editorial USM.

Barros, L. P. (2015). Agenda propia. Recuperado de http://pablobarros.cl/files/writtings/Agenda%20propia.pdf

Bauman, Z. (2001). La sociedad individualizada. Madrid, España: Cátedra.

Bernasconi, A. (2017). Desafíos del futuro de la educación superior chilena. Santiago de Chile, Chile: Centro de políticas públicas UC. Recuperado de: Paper-N°-96-Desafíos-del-futuro-de-la-educación-superior-chilena.pdf

Bilello, J. (1991). Interaction and Interdependence: University-based Architectural Education and the Architectural Profession. Washington DC, USA: American Institute of Architects.

Brunner, J. (Ed). (2016). Educación superior en Iberoamérica [Informe 2016]. Santiago de Chile, Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo.

Butragueño, B., Raposo, J. F. y Salgado, M. A. (2018) Yes, we draw! El papel del dibujo en la pedagogía contemporánea de Arquitectura. JIDA, 18, 210-223.

Cunningham, A. (2005). Notes on education and research around architecture. The Journal of Architecture, 10(4), 415-441.

Doucet, I. (2017). Learning in the ‘Real’ World: encounters with radical architectures (1960s–1970s). Journal of Educational Administration and History, 49(1), 7-21.

Fuentealba, J., Barrientos, M., Goycoolea, R. y Araneda, C. (2019). El decisivo pero desatendido rol del sistema universitario en las escuelas de arquitectura. JIDA, 19, 168-179.

García Escudero, D. y Bardí, B. (2019). Conversación con Eva Franch i Gilabert: la pedagogía como espacio de experimentación. ZARCH 12, 200-209.

Greene, M., Scheerlinck, K. y Schoonjans, Y. (2012). The new architect. Towards a shared authorship. En D. Boutsen (Ed.) Good practices best practices. Highlighting the Compound Idea of Education, Creativity, Research and Practice (17-24) Bélgica, Bruselas: KU Leuven.

Jiménez, R. (2010). Formación por competencias en la enseñanza de la Arquitectura: ¿Un aporte? ¿Una necesidad? ¿O una moda? Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias REDEC, 2(6), 65-83.

Kaplan, A. (2015). Artistas de lo invisible. Buenos Aires, Argentina: Antroposófica.

Monedero, J. (2003). Enseñanza y práctica profesional de la arquitectura en Europa y EEUU. Barcelona, España: Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica I, ETS d’Arquitectura de Barcelona.

Nieto, E. (2022). ¡Prescindible organizado! Agenda docente para una formulación afectiva y disidente del proyecto arquitectónico. Santiago de Chile, Chile: Editorial LOM.

Ockman, J. (Ed) (2012). Three Centuries of Educating Architects in North America. Cambridge, EEUU: The MIT Press.

Quetglas, J. (2012). La evolución de las escuelas de arquitectura. Palimpsesto, 4.

Sarquis, J. (2008). Producción de conocimiento en arquitectura, diseño y urbanismo. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.

Torres, J. M. y Nieto, E. (2012). El modelo Alicante: disidencias espaciales en la enseñanza del proyecto de arquitectura [en línea]. Estudio Torres Nadal. Recuperado de: http://www.torresnadal.com/el-modelo-alicante-disidencias-espaciales-en-la-ensenanza-del-

proyecto-de-arquitectura/

Published

2022-12-12

How to Cite

Barrientos Díaz, M. P., & Araneda Gutiérrez, C. R. . (2022). University spirit in times of change: An intimate approach to architecture schools. A&P Continuidad, 9(17). https://doi.org/10.35305/23626097v9i17.384