Social senses in the training of industrial designers

First stage of theoretical inquiry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/23626097v8i15.327

Keywords:

industrial design, ethnography, social dimension, pedagogical practice

Abstract

This paper proposes to communicate initial theoretical advances of the research project entitled: The social sense in the pedagogical work of the final project in the industrial design careers registered in the DISUR network. It is developed within the institutional framework of the Doctorate in Social Studies of Latin America (DESAL) of the Center for Advanced Studies (CEA) of the Faculty of Social Sciences (FCS) of the National University of Córdoba (UNC). The leading general objective is to research the social meanings that students and teachers of industrial design build out of the work developed in the final project required for the undergraduate degree enrolled in the network of Design Careers of Public Universities of Latin America (DISUR). First, the potential of a socio-anthropological framework will be addressed, and then, the social dimension will be approached considering the theoretical perspectives that allow the building of the research object.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luisina Zanuttini, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Diseñadora Industrial. Especialista en Enseñanza Universitaria de la Arquitectura y el Diseño FAUD-UNC. Diplomada en Enseñanza de las Ciencias Sociales y la Historia FLACSO. Doctoranda en Estudios Sociales de América Latina Centro de Estudios Avanzados CEA de Facultad de Ciencias Sociales FCS- UNC. Docente de Historia del Diseño Industrial I y II FAUD UNC y FAPYD UNR. Investigadora categoría V. Integrante en el equipo de investigación El derecho a la escolarización secundaria. Aportes para la (de)construcción de las condiciones de escolarización y el formato escolar” (SECyT -UNC).

References

Batallán, G. y Neufeld M. R. (2018). Presentación. Cuadernos de Antropología Social N° 47. Número especial dedicado a Antropología y Educación (p.7-19) Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4944/4462

Bernstein, B. (1985). Clasificación y enmarcación del conocimiento educativo. En Revista Colombiana de Educación, Nº 15/85, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia.

Bernstein, B. (1997). La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control. Volumen IV Madrid España: Ediciones Morata, S.L.

Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Teoría investigación y crítica. Madrid España: Ediciones Morata, S.L.

Bernstein, B. y Cox, D. C. (1988). Poder, educación y conciencia: Sociología de la transmisión cultural. Santiago de Chile, Chile: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE).

De Alba, A. (2006). Currículum: Crisis, Mito y Perspectivas. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila editores.

Dewey, J. (1993). Lógica: teoría de la investigación. México. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.

Geertz, C. (2003) La interpretación de las culturas Barcelona, España: Gedisa Editorial.

Heller, A. (1977). La sociología de la vida cotidiana. Recuperado de www.https://elsudamericano.wordpress.com

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje. México: Graõ, Colofón.

Perrenoud, P. (2017). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. México: Editorial Colección Critica y fundamentos.

Rockwell, E. (1994) La etnografía como conocimiento local. En Rueda Beltrán, Ballesteros y Jacobo Coord. La etnografía en educación. (p.p.55-72) México: Centro de Investigaciones y Servicios Educativos-UNAM.

Published

2021-12-10

How to Cite

Zanuttini, L. (2021). Social senses in the training of industrial designers: First stage of theoretical inquiry. A&P Continuidad, 8(15), 42–49. https://doi.org/10.35305/23626097v8i15.327